Varför blir vi sjuka?????

Det är någon som väntar på att jag skall skriva om varför vi blir sjuka.....
Måste först berätta om vad jag gått och skrattat åt hela veckan. Någon sa till mig att diagnos betyder "två som inte vet"????? Sedan kom jag till Umeå, där får jag lära mig att patient betyder tålamod!!!!! Det var väl roligt?
I veckan som gått sa en besökare till mig att Vetenskap, är att skapa ett vetande eller skapligt vetande........
Kunskap betyder att kunna skapa........ vilken skillnad!!!!!!!
Såg på Kunskapskanalen i tisdagskväll om att dispensen för antroposofmedicinen skall förbjudas efter nyår mm
Många personer diskuterade det och även homeopatmedel. Jag kommer att lägga in en läng på Helhetens hemsida så man kan gå in och titta på hela programmet. Vårt sätt att se på sjukdomar är egendomligt från skolmedicinen, inte ens begreppet homeopati kunde de förklara på programmet, jag fick många tankar och börjar förstå att de har skapligt vetande och de har svårt för att kunna skapa hälsa och friska människor. Jag fick en hel mail lista att skriva till.

När jag skall fundera ut varför det är som det är med en besökare, måste jag försöka förstå vad som är skillnade mellan inre och yttre världen, läste någonstans att sjukdom är inget annat än skillnade av vad man tänker och vad man gör.
Det är bäst att göra som man tänker än att gå och tänka på  saker och ting och aldrig göra det.  En sak har jag förstått att det är inte endast en sak som gör oss sjuka, det är många bitar som måste ramla på plats för att vi skall bli sjuka.
Vi har en fantastisk självläknings förmåga!
Sjukdom borde heta lärdom, kanske vi skulle snabbare bli friska, om vi förstod att vi borde ta reda på varför det drabbade mig, just nu. En vanlig förkylning är bra att ha, feber tar bort toxiner i kroppen och vi får träna vår kropp för mer allvarliga sjukdomar. En Homeopat -Läkare från Tyskland sa till mig att om vi kunde framkalla feber så skulle vi kunna bota fler sjukdomar. Många stänger av kroppens naturliga sätt att döda inkräktare, genom att ta febernedsättande medel.
Antroposoferna vårdar febern och försöker behålla värmen för att underlätta för kroppen. Enligt skolmedicinen skall vi kyla ner kroppen och ta febernedsättande medel. Det är bra att låta kroppen få arbeta sig igenom olika besvär för då blir vi starkare, bäst utan något medel alls. Visst om febern stiger över 40 grader då måste man sänka den något. Men att ge barnen alvedon för att gå till dagis osv anser jag är helt fel. Det kan inte bli annat än försvagningar i systemet.
Många läkemedel stoppar upp ett naturligt tillfrisknande, men vi har fått lärt oss att blir vi sjuka ringer vi till doktorn och så får vi ett läkemedel som gör oss snabbt friska så vi kan gå till arbetet igen.
Kanske borde vi ställa oss frågan varför hände detta nu? Behöver jag vila? behöver jag ligga i sängen och bara vara för att hämta hem mig själv etc. Vi har alldeles för bråttom med att bli friska. Vi har ett underbart system i vår kropp som heter immunsystemet, det måste få aktiviras lite då och då och träna för att vara tillräckligt aktivt för att stoppa svårare sjukdomar. Många som kommer till mig berättar om sitt kroniska besvär och säger i nästa andetag att de blir aldrig förkylda, kanske är just det som är problemet! I Homeopatin skall tillfrisknandet ske genom att besvären skall gå tillbaka i samma ordning som de kom. Ofta aktiverars gamla besvär som kanske har varit borta, både mentalt, känslomässigt och i kroppen.
Om jag skall försöka fatta mig lite kort om varför vi blir sjuka enligt som jag tänker.
Anledningar till att bli sjuk/lärd!
* Kyla och vind, kineserna säger att kyla och vind gör att sjukdomen kan komma in i oss. Många till inte fukt eller vind.
i homeopatin är det viktigt att försöka förstå vad som gjorde besväret, sjuk av kyla vi har flera medel som står för det.
* Dålig näring, vi äter för mkt skräpmat vitt socker, vitt mjöl, vitt salt och mjölkprodukter. Dessa saker är inte vitalföda det tar mkt vitaminer och mineraler från kroppen som gör att vårt immunförsvar sjunker.
* Matintoleranser, om vi äte mkt av en sak så kommer kroppen att bilda IGG, antigener som läcker ut i tarmen och kan ställa till med många olika besvär, inte minst allergier och inflammationer.
* Smitta, virusar och bakterier, har vi en svag kropp utan många antioxidanter så kommer inkräktarna in till oss och gör oss sjuka.
* Parasiter, svampar etc som får tillväxt i oss och äter upp vår näring.
* Toxiner i kroppen, många gifter lagras i vårt tarmsystem, lever, njurar och hjärnan. Tungmetaller kapslas in och ligger där som små giftgaser i hela systemet. Rensa kroppen lite då och då är nödvändigt för att ha sin hälsa.
* Ärftlig benägenhet till besvär, ärftliga beteendemönster ger samma sjukdom.
* Giftiga tankar skräpar ner oss lika mycket, irritationer ger inflammationer i hela kroppen, ilska och bitterhet ger skador lite här och där i kroppen.

*Mönster och vanor, ofta gör vi för mycket lika dant samma matrecept, samma frukost, samma träningsrunda, samma tankar om vissa människor, samma tankar om oss själva. Det sgår som små bandspelare runt runt i våra huvud och själ energi. Bryta sina mönster är väldigt hälsosamt. Gå en annan väg till arbetet, variera din frukost, motinera på olika sätt mm. Ät så varierat som möjligt, drick inte samma te och kaffe år ut och år in mm.
* Roller, vi spelar olika roller, vi blir olika beroende på vilka vi umgås med. Försök vara dig själv i alla lägen.
Vårt beteende är lika viktigt som vår föda.
* Självkänslan är viktig för hälsan, kroppen tycke inte om att du inte uppskattar dig själv.
* Återhämtning är viktig så att batterierna kan laddas om. Gör något som du tycker är roligt minst 3-4 ggr per vecka, kanske en sak varje dag är att rekommendera. 
*Tacksamhet, personer som tackar ofta till saker och ting, håller sig lyckligar och friska än de som aldrig gör det.
*Kärlek, personer som har kärlek och känner kärlek ökar sitt immunförsvar betydligt.
* Tro, tro hopp och kärlek hänger ihop, är vi lyckliga så blir vi starka.

*Inställning till problem, hur bemöte vi problemen som kommer, hur mycket energi lägger vi i problemet, hur mkt ältande med samma tanke, hur många gånger går bandet runt, runt runt. 
* Negativa tankar tar energi och förminskar ditt immunförsvar och gör din kropp svag. Positiva gör att din kropp ökar i energi och du blir mycket starkare.
* Miljögifter, ämnen som far i luften eller som vi får i oss av mat, kläder, tvålar, smink, bostaden mm etc.
* Strålning, vi omger oss mer och mer med elektriska, magnetiska strålningsrisker. Detta påverkar hela vår kropp.
* Skillnaden mellan inre och yttre verklighet.

Det finns massor att tillägga men det gör jag en annan gång!

Måste få lördagskväll nu, återhämtning!

God kväll!
 


Kommentarer
Postat av: Hampus

Nu blev det drag i bloggen =)



Tack för intressant läsning.

2008-12-06 @ 22:33:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0