Dan före doppare dan... Arnica montana

Vi har en tradition att alltid träffas i min familj dagen före doppare dan, det är en lång historia som jag inte orkar ta just nu. Men dagen före doppare dagen träffas alla som "tillhör " min familj och gör godis, bakar pepparkakor mm, äter gott och umgås med varandra. I år blev vi tolv personer.... det var frågan var skulle vi vara, vi brukar alltid vara i Svenshyttan men tjejerna ville inte det i år. Så vi var då i lägneheten på Ekersgatan och det funkade bra. Förutom att vi hade ingen brödkalvel, inga pepparkaksformar mm men vi löste varje problem efter hand och allt funkade.

Johan Blomberg ( min xxxxson) startade igång med pepparkakorna, han tog en gammal vinflaska som kavel och det funkade bra. Han skrev ut bokstäver av degen, men missade att smörja plåten så vi fick hacka loss dem, några gick sönder men vad spelade det för roll, de smakade jul!


Änglaspelet var i fullgång...


Den sötaste pojke jag sett lekte i våra skåp!


Johan gör allt på sitt egna sätt, han börjar med ett D när han skall skriva God jul i pepparkaksdegen, men som alltid det blir bra i slut ändan....


Det var bara den lilla detaljen att vi inte hade smort plåten så vi fick kämpa för att tabort kakorna från plåten.

Själv hade jag skuret av en stor bit från mitt pekfinger och halva nageln när jag gjorde adventsoppan....skulle det vara meningen att jag skulle vila denna kväll och bara peka.......men så blev det.
Herre j ........g......vad det blödde, men Gustav letade reda på arnica montana och jag tog var tioende minute....
helt plötsligt avstannade allt, jag blev ko lugn och min hjärna kändes som den sov i bommul...jag blev så enormt trött(det är det värsta jag vet att vara trött, har problem med det...) och allt stod still.  Jag har faktiskt inte tagit Arnica så många gånger, men vilket medel...
Värken försvann efter tre intag av arnica, kvällen var räddad!!!

Arnica Montana

Efter psykisk eller fysisk chock eller trauma. Alla slags skador och smärtor, blåmärken, stukningar, vrickningar mm. Förlust av syn efter ett slag mot ögat, näsblod efter slag mot näsan. Tandvärk, blödande tandkött, besvär efter tandutdragning. Inre och yttre våld mot kroppen.


Alva och Gustav stod för musiken i köket....... efter de hade fixat knäckformarna.


Anna fick ta det lugnt och sitta stilla med Albin.


Det var mkt som pågick i köket.......


Blomberg skrapade upp pepparkakorna, det blev smulor men goda var de.


Gustav  fick fart på pepparkakstillverkningen, det blev renar, svenshyttan, pussmunnar, hjärtan och bokstäver på alla som var här.

 


Amanda och Sophia gjorde knäcken, den blev väldigt bra i år....


Sedan var det dags att äta vi var alla så hungriga...adventsoppan smakade utmärkt.


Alla åt och mös...




Maja hittade sitt pepparkaks M och satte sig fin för att äta det.


sedan blev det dags för soffan...små prat...


Ungdomarna mös i soffan.....





Ungdomarna pussades i soffan......


Sedan var det dags för efterrätt, ostkaka med varm hjortronsylt....Blomberg stod för efterrätten, han  hade handvispat grädden och den smakade faktist extra god. vi äter så sällan gärdde så vi har inte ens en elvisp i huset.....men efter en lång stund så var grädden tjock....(inte Sophias mage, för det är en helt ny människa i den som kommer snart, så spännande vem det är....)


Det blev en mysig kväll med de närmaste, alla tog det lugnt, även om pepparkakor blev brända, mor i huset skar sig och mintkyssarna blev aldrig gjorda så hade vi en fridfull kväll utan krav och måsten där alla fick var som de är och jag försökte fånga lyckan. Jag frågade rakt på sak är du lycklig, en del tog lite längre svar, endel fattde inte allvaret i det hela och andra förstod inte att lyckan var nu.....

kram och God JUL!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0