Vem skall man tro på? Vad skall man tro på?

Kära bloggläsare idag har jag fått en fråga om jag tror på allt.....jag tror inte på allt. Tro är svårt att beskriva, visst jag tror på mycket...jag tror på livet helt fullt ut. Jag är en sökare och har sökt i mycket, jag vill hela tiden lära mig nya saker, det är ett bra sätt at stoppa åldrandet med.  När jag snappar upp något och jag tror på det, ja då känns det i hela mig, jag känner att det är rätt. Första gången någon sa till mig att barn väljer sina föräldrar...då skrek jag rakt ut! Hade jag valt min mor?????
Men eftertiden går och man blir äldre, då börjar poletterna trilla ner och allt för ett större sammanhang. Jag vet att det är viktigt att tro på något, hade jag inte haft alla mina saker som jag verkligen tror på, ja då vet jag inte var jag hade varit.....

Jag har haft det många svårigheter i livet, det gör att man vill hitta en tro, en mening med livet när det är alldeles för hopplöst....... en tröst,  jag är helt övertygad om att religioner måste finnas. Min pappa sa att religioner måste vi ha, det håller människor i sin fålla, alla människor kan inte fungera annars. Min mor sa - De religiosa jävlarna är värst, de har sin gud att be om förlåtelse, men jag en vanlig människa måste tänka på vad jag säger och gör. I vårt lilla samhälle där jag är född, finns Betel och Missionskyran och Svenska kyrkan. Jag fick tjata mig till att gå i söndagsskolan, jag fick tolv silver skedar, jag missade inte en söndag på 12 år........ minns att pappa kammade mig innan söndagsskolan, han sa att de inte tyckte om troll där. Jag var nämligen så håröm att ingen fick kamma mig, så pappa tog sin chans.
I söndagskolan fick jag läsa bibeln, jag fick se männsikor som trodde på något, fick sjunga och känna en gemenskap, en glädje som kom innefrån. Jag vågade aldrig somna utan att be. När jag blev ädre så började jag nosa på buddismen, den kom rakt in i mig och den kändes så rätt, att livet inte bara var här och nu utan att man kom tillbaka, vilken lättnad!

Att allt var inte synd, och att ingen hade rätt att dömma någon annan. Som barn och tonåring var jag livrädd för att dö. Jag var livrädd för att pappa skulle dö, livrädd att inte få känna doften på min mammas armar, jag om jag tänker efter så var jag nog rädd för allt!!! Det hade min mor lärt mig. Dessutom levde jag med mormor som var ännu räddare för allt, när det kom gäster låste hon in sig på toaletten...  Men mig tog hon väl hand om höjde aldrig rösten, log och sjöng och lärde mig allt sticka, sy, räkna, läsa och skriva. När jag började i etten kunde jag alla gånger tabellerna och även skriva skrivstil.... Vad fick jag gör, jo jag fick hjälpa fröken..... på det viset blev jag lite lillgammal. Men jag skall inte klaga alls, mormor gjorde att det gick väldigt lätt i skolan, i varje fall de första 9 åren.
Irén funderar på vad skall man tro på?

Måste tilläga i det hela om min mosters man Rune, en handlesman från Örebro. Jag tror att han påverkade mig väldigt mycket när jag var liten, i kontrast till söndagsskolan så berättade han Vikingasagor, om gudarna Oden, Tor och Freja. Jag kunde sitta i timtal och lysnna på Rune, han skapade nog min "hunger" till att söka och tro. Han lärde mig alla danser som fanns hambo, shottis, rumba och vals mm, något som jag oxå är tacksam för, allt har jag haft nytta av!
Så kom flower power tiden och tron på kärleken...... kämpade för Indianerna och djurensrätt. De som jag tyckte tillhörde naturen mest. Så kom alla sjudkomar när jag stod i min ungdomsskrud som barn var jag alltid förstoppad, det medförde att jag fick eksem och allergier hela tiden, var ofta sjuk och hade hög feber. När jag skulle gå till tandläkaren då fick jag 39 grader i feber.....jag tor att jag blev så rädd att min kropp skaffade mig en anledning att vara hemma. Jag fick feber vid alla skolresor och så fort det var något roligt på gång...då låg jag hemma...
Mamma lät mig vaccineras mot förkylningar, och det var nog inte så bra. Därmed började allt fick urinvägsinfektioner, ansiktsförläamning, äggstocksinflammationer, njurbäckeninflammationer, livmoderinflammationer, mer ansiktsförlamning, allergichockar på chockar,  fick äta massor av betapreed. Fick ansiktförlamning igen...fick min alopecia, tappade nästan allt hår när jag var 14 år...sedan kom sjukdomen i skov... Nej nu vill jag inte skriva mer om mina sjukdomar hur i hela friden hamnade jag här......
En del tror på storken.....

Jag har helt enkelt plockat lite tro här och där som känns rätt för mig, när jag ser samband och förstår att saker och ting hänger ihop då känns det bra. Livet är runt, vi bor på en rund planet, allt består av molekyler, atomer, elektroner mm och i kemiböckerna är de faktiskt runda! Alla planeter är runda...... ja allt är runt, tiden, klockan och jag! Det finns naturliga kretslopp i naturen och vi är en del av naturen. Så H jag tror på naturen och dess fantastiska sammanhang och att allt har en mening! Själsfamiljer, tvillingsjälar och möten, ja allt är lika viktigt!

Nu på torsdag skall jag börja min utbildning..... ååååå såååå spännande! Andlig ledarskapsutbildning........och Prästinneutbildning....... det skall bli så kul och så fantastiskt, något som gör mig varm i hela kroppen när jag tänker på det. Lugn nu, utbildningen är bara fyra dagar per månad..... jag kommer att finnas på Helheten.....
Lena en besökare till mig utbrast när hon fick veta att jag skulle börja plugga - Men vad bra för oss som går hos dig, det kommer vi att få glädje av! Det hoppas jag verkligen, vad glad jag blev när hon tänkte så!

Titta på Kalla Fakta imorgon kl 19:20, det handlar om varifrån vi får våra dun......jag är så glad att jag inte har något dun här hemma eller på mig... Fåglar tycker jag mycket om....de står för FRIHETEN! Hur kan man komma på att ta deras fjädrar och rycka av dem när de lever? Världen är grym trots alla religioner.......men de kanske gör som mamma sa, ber om förlåtelse......... 
När Sophia var liten och jag levde med hennes pappa, då hade vi ankor och höns de var så trevliga, vi hade namn på dem efter våra vänner och deras personligheter. Jag födde upp svensk gulanka och blåanka till vegetarianer, de var då utrotshotade för folk åt upp dem på resturangerna.........det var då inne att äta sprängd anka.....blääääää
Vi odlade även organisk biologisk odling, dvs täckodling. Jag odlade nästan så gott som all mat till vår familj. Ägg hade vi från höns och ankorna....... Ann om du läser min blogg nu så börjar du gapskratta...
Det var en gång då min vännina Ann, skulle se till mina ankor och djur på gården när jag skulle åka bort. Jag sa att hon inte fick röra Gullefjuns ägg, min favorit anka som låg och ruvade på 12 ägg. När jag kom hem var äggen borta...inte nog med det Ann hade kokat några och serverat sin man till frukost med dem. Det var stora ankungar i dem.......
Jag minns inte men Ann säger att jag blev arg......
6 månader efter denna händelse får jag ett brev med en artikel i som skriver att i Japan är det delikatess att äta kokta ofödda ankungar.....  Ann har humor. Du vet Ann jag har förlåtit dig för länge sedan..... sånt händer. Historian har gått runt runt och kommit tillbaka till mig som en helt annan hisoria. Så gör historier så vad skall man TRO?
Simons strandväg den kan man väl tro på....den är jätte vacker!

Det är ett gäng som läst homeopati för mig sådär en 28 steg, i träffas varje höst vid Simons Strandväg vid Fåsjön, och umgås och diskurerar livet.... det är en härlig stämning och en vacker plats! Vi delar allt numera och det känns så underbart!
Vi har på något sätt samma utgångsläge och en sak vi tror på Homeopatin och dess underbara förmåga! Gemenskap är viktig väg i allt troende, kom då att tänka på PO som vid en 50 årsfest går upp och skriver Gemenskap på en tavla och frågar oss vad det står....... vi tittar på varandra och fattar ingenting, så säger han
GE MENIG Åt SKAPELSEN!!!!!! Det är det jag tror på meningen med skapelsen!!!!!

Var inne på enbloggare idag som ifrågasätter homeopatin, stackars människa...... vad han går miste om mycket. Men det är hans tro och val i livet! Ingen kan frälsa alla!

Flickorna är båda ute... lite nervigt är det när det är lördag och ungdomar vill träffa andra ungdomar...

Idag har jag räknat ut min inventering, nu vet jag var pengarna är.....

Längtar efter mina barnbarn, Bella är på kortis jag undrar så hur hon har det. Men jag tror att hon trivs det är så bra där och personalen är underbar. Sophia och hennes familj behöver ladda upp sig.

Idag harjag inte varit anträffbar på min mobil, har hafte en patientfri dag jag måste bara få ha det ibland. Många ringer och sms:ar i ur och skur, var det en eller två så skulle man nog klara av det men det är jätte många..... specielt nu när jag inte varit på Helheten på några dagar.Förlåt alla ni som försökt få tag på mig....men jag blir bättre om jag för ladda mig själv ibland. Ni får fråga här på bloggen!!!!!
Skapa Meningen med Livet!!!!!!! kram!

Kommentarer
Postat av: Hampus

Bra text. Snacka om att jag fick svar på min fråga =)



Jag går i tankarna lite om det är vi människor som skapar mening med allt i livet för att det ska bli enklare att acceptera allt. Precis som när du var rädd för döden. Om man tror på ett liv efter döden så är det inte lika läskigt. Samma sak om man själv väljer sina föräldrar, då är det lättare att förlåta och se det positiva man ändå fick. Så visst jag ser fördelarna med att tro på vissa saker, som inte går att bevisa (förmodligen). Men jag "tror" att det är sanningen som jag vill tro på, och inte något för att det känns bäst och ger mig mest trygghet.



Men såklart att jag inte dömer andra som tror på saker. Jag gillar människor som vågar tro. Jag vill tro på en mening med allt. Men det känns svårt när det finns så mycket som är hemskt i världen. Men jag kanske blir lika klok som du en vacker dag.



Tack för kommentarer på min blogg och tack för din blogg, den är en guldgruva på internet. Kram

2009-02-01 @ 17:33:55
URL: http://sjukdomtillvisdom.blogspot.com/
Postat av: Marita Fjälberg

Spännande med Prästinne utbildning har funderat själv på det.Har du något att berätta hur de är?

2010-06-25 @ 01:37:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0