Husapoteket i Homeopati Gränna 1-2 sept, beskrivning av 8 medel

Så var det dags för att åka till Gränna igen, för att ha kurs i det homeopatiska husapoteket!

Strålande väder och förväntansfulla elver på en otroligt vacker
gård där vita rosor förgyllde vardagen!


Susanne Montelius, Ayur Vedisk terapeut och lärare
http://www.yantra.nu
Vi var i hennes underbara lokal.


Hallska gården är en gammal gård som är otroligt vacker
ligger i centrala Gränna.


Här är mina elever och tro det eller ej gatan utanför
hette Hahnegränd...?????? Vilket tecken!!!!!!!
Susanne och Lena ända från Ystad!
John-Arne och Marianne från Linköping.

Aconitum, Stormhatt, Influensa förkylning lunginflammation, vit i ansiktet när förkylning bryter ut, känner sig ruggig, stryphuvudsinflammation, luftrörskatarr hosta kikhosta, reumatism lungsäcksinflammation, nervsmärtor. Kolik tillföljd av rädsla. Rädsla för att dö. Chock, panikångest och signatur sjuk av kyla. Första val vid att något är på gång. Medel nr ett vid förkylning/influensa som startar med att man fryser.
Bra att ha hemma vid dessa tider!



John-Arne och Marianne ute på lunchen!

Belladonna, Galnebär Feber med rött ansikte, ofta väldigt hög feber. Medel nr 2 efter Aconitum vid en vanlig förkylning när kroppen höjer temperaturen och man känner sig varm. Vanlig förkylning med huvudvärk, torr, röd och ond hals svullna körtlar. Huvudvärk som pulserar, huvudvärk av sol, röd bindhinna, ljusskygg, blodsprängda, brännande torra eller rinnande ögon. Öronvärk smärtsam inflammation i mellanörat speciellt på höger sida. Svårt att svälja, torr och varmt i halsen, speciellt höger sida. Rethosta, kort torr och skrällande. Kikhosta med magont, barn som gråter innan de hostar. Migrän med känslighet för oväsen, beröring och ljus. Yrsel med stora pupiller. Matsmältningsbesvär som ex kräks upp allt. Buken uppblåst och varm och blir sämre vid minsta beröring. Bölder, röd, blank och torr och het med inflammation och feber. Sömnstörningar av och an under sömnen, mardrömmar ser hemska ting när ögonen är slutna tex. monster på sängen. Feber med invärtes frusenhet men ser varm ut. Mässlingen med klarröda utslag. Mastrit med röda bröst och värkande med hög feber.
Bra att ha hemma om man skulle få väldigt hög feber och många andra infektioner!


I kurslokalen!


Gelsemium, gul Jasmin
Tung, håglös, dåsig vid influensa eller förkylning, värk i kroppen vid influensa.
ett medel när influensan slagit till rejält.
Emotionella problem, oro inför prövningar, nervös diarré före examensprov eller andra tester. Alla situationer som innebär fruktan för kommande händelser, exempelvis förlossning, tandläkarbesök resa, flyga etc. Ögonbesvär med dubbelseende. Huvudvärk är tung och känns som ett band som knutits om huvudet och som går från nacken till pannan och ögonen. Huvudvärk som blir bättre av urinavgång.


Vi hamnade på Puben på kvällen för att lyssna på musik.
Susanne och Lena är med på bilden! Vi tog Nux vomica när vi kom hem!


Nux vomica, Rävkaka(innehåller stryknin)
Svårt att koppla av, sömnlöshet. Effekter av omättligheter som kaffe, socker, choklad och alkohol/droger. Matsmältningsstörningar, halsbränna, svidningar i magen och hals, överdriven känslighet och irritation extrem känslighet för smärta eller överstimulering. Illamående, sura uppkastningar till följd av stort intag av mat och dryck. Magen känns proppfull efter att man ätit. Kolik eller matsmältningsproblem framkallar illamående. Vill kräkas men kan inte. Väderspänd uppblåsthet efter födointag. Hungrig men känner ändå motvilja mot mat. Tyngd och smärta i magen, mycket känslig mot tryck. Förstoppning eller diarré. Smärtor i ändtarmen efter maten. Vill tömma tarmen ofta men det går inte kan endast få ute liten mängd avföring varje gång och det känns som om det finns mer kvar. Mörk diarré på morgonen eller omedelbart efter att man ätit.



Det var elever från Visingsö musikgymnasie som spelade
Irländsfolkmusik, det var så trevligt och mysigt!
Elverna var så duktiga så jag trodde att jag var på Irland!


Hemma hos Susanne stod många örter på bordet!


Två små underbara kattungar hade flyttat in hos Susanne!


Hur bra passade inte kissen i skålen bredvid alla fotogenlampor?



Cantharis, Spansk fluga Urinvägsinfektion, blåskatarr, brännskador, klåda i underlivet, problem med könsorganen. Allt som börjar med blåsor


Jag hade lite sällskap i min säng, vilken underbar katt jag blev helt
förälskad......det enda jag skanar i mitt liv just nu är en katt!!!!!
Nu fick jag äran att dela hela morgonen med denna kisse, hon ville
leka hela tiden med mig!


Theosofia var oxå en fin pigg liten kattunge.....vackert tecknad!

 

Calendula, Ringblomma Blödande tandkött, skärsår, brännsår, lindrar utslag, blöjutslag. Hjälper blodet att koagulera och håller såret rent.

 


Vacker bild utanför dörren hos Susanne!


Röttle by är en fantastisk liten by med så många fina vackra hus.
Susanne och jag gick en morgon promenad i detta vackra landskap!


Tror att byggnaden kallades för Jerusalem


Så vackert..... det kändes som att gå omkring i en sogovärld..
Sagan om Ringen fanns på någotvis där.....


Så många söta hus på ett och samma ställe.....
nu är vi påväg neråt vattnet...


Och titta vad vi hittade Vinrutan so mvi skulle prata om på dagen:

Ruta graveolens Inverkar på fibrösa vävnader, ledband, brosk och ben särskilt leder vid trauma och överansträngning. Försämring av kall luft, blåst, fukt och väta, sitta, ligga, böja sig framåt Mörbultad, värkande domnad känsla i senor ledband och muskler. Området runt leden känns svagt smärtan är mer påtaglig när man rör leden. Ruta ges efter Arnica och Rhus tox när skadan inte vill läka. Överansträngda ögon som blivit röda av koncentrerat arbete


Vi kom ner till vattnet och där träffade vi en annan familj..
jag är så förtjust i änder......

Ignatia Akutkänslomässig upprördhet, besvär efter en känslomässig konflikt, växlande, motsägelsefulla fysiska tillstånd, suckar. Sorg medel. Hosta torr och krampartade attacker. Harklingar och läten, klump i halsen, kvävningskänsla i halsen. Sug efter olika saker men vill inte äta dem när de erbjuds.

 


Hur härligt får det vara......????


Jag tog turistvägen hem upp mot Ödeshög, turistvägen.
Det var så väldigt vacker väg att följa Vätterns strand och
solen var påväg ned....

Alla var så glada och tacksamma över kursen idag, det kändes jätte bra! Att föredla homeopati är det bästa jag vet för homeopatin är så fantastisk! Förstår itne varför inte fler kommer till kurserna.
Homeopati är magi! Ett litet sockerpiller som kan ändra så mycket!
För mig själv har det betytt så mycket, jag har sett underverk på min familj, mina besökare och framför allt på mina egna problem genom åren.

Tack Susanne för din gästvänlighet och att du tar emot mig i ditt hem! Jag trivs verkligen med dig och ditt hem och Gränna har blivit en stad att älska!

Välkomna på Homeopatikurs! Nästa vecka har jag i Stockholm tors-fre!
Sedan tror jag att Kalmar och Göteborg står på tur.
finns att läsa på www.helheten.net

Nu måste jag gå till min egen säng, det skall bli skönt att få sova hemma inatt!

Borta bra men hemma bäst!









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0