Tågförsening med allvar.

Idag skulle tåget till Falköping gå kl 7 och 10, jag var där i god tid. Så kom senmeddelande på sen meddelande och tillslut kom kom tåget i väg 7.40, 40 minuter sen och jag förstod att jag inte skulle kunna komma i tid.

Jag frågade naturligtvis konduktören varför och då sa hon att polisen hade jagat en självmordskandidat på spåret.
Då kändes det helt ok att fått vänta eftersom ett liv gick att rädda då. Samma kvinna upplyste mig om att det är ca ett självmord per vecka denna årstid??????

Jag hem och googlade på självmord;

År 2004 tog 1387 människor 15 år och över sina liv i Sverige. Det är en ökning med 11 suicid jämfört med år 2003. Tyvärr har antalet suicid i åldersgruppen 15-24 år ökat från 118 år 2003 till 143 år 2004, en ökning med 21,2%. Se senaste suicidstatistiken Suicidstatistik
  • 1 500 personer dör varje år till följd av suicid.
  • Var 6:e timma tar en person sitt liv
  • Varje år dör över tre gånger så många i suicid som i trafiken.
  • suicid är den vanligaste dödsorsaken i åldersgruppen 15-44 år.
  • 20% av alla dödsfall i åldersgruppen 15-44 orsakas av suicid.
  • Varje suicid kostar samhället 18,6 milj kronor. (WHO har beräknat det till 2,5 milj dollar. Se nedan)
  • Samhällets kostnader för suicid är mer än 74 miljarder kr/år.
  • Räddningsverket har gjort kalkylen på samhällets kostnader för suicid.
  • Rapporten finns på Räddningsverkets hemsida. Klicka här.

Jämförelse - suicidprevention/trafiksäkerhet

Aktivitet
Suicidprevention
Trafiksäkerhet
Finns det en statlig vision?
Nej
Ja
Finns det en statlig handlingsplan?
Nej
Ja
Finns det en målsättning?
Nej
Ja
270 döda år 2007
Finns det ett forskningsinstitut?
Budget?
Ja NASP
Budget: 2 milj kr
Bred forskning Tekn. Högsk
Mer än 70 milj kr
Finns det ett utredningsinstitut? Budget?
Nej
 
Ja
SIKA, 45 milj kr/år
Finns det en samhällsekonomisk kalkyl?

Ja

Räddningsverket

Ja
Finns det en kalkyl på värdet av ett ”räddat” liv?

Ja

18,7 milj kr

Ja
17,5 milj kr








Var sjätte timma tar en person sitt liv, herre gud så skrämmande!
Jag blir mållös......

Det står sällan om detta i tidningar, andra olyckor vimlar det av, men självmord är det väldigt tyst om.
Suicid är den vanligaste dödsorsaken i åldersgruppen 15-44 år........och inget görs?
Vi får mer och mer trafikregler och säkrare vägar för att skydda oss etc mm så läser man att suicid är vanligare än trafikolyckor....vart är vi påväg och hur fungerar psykiatrin igentligen?
Är det läkemedel som finns med i människor som stänger av och inte kan hitta någon utväg eller känner att de kan få hjälp?  Vet att i USA är det just antidepresiva mediciner på unga tjejer som gör att de väljer självmord.
Våldsdåden är oxå en produkt av psykiatrins metoder. Allt detta behövs ses över. Och vem vågar gå dit om man mår dåligt???? Kan man lita på vad som sker där????

Finns det någon förening eller fond för självmordscandidater, tänker på hjärt och lungfonden, cancer fonden etc forskning forskning och massor av reklam på tv och rosa band hit och dit etc etc


Idag har jag arbetat i falköping utan rast och ro, förseningen gjorde att lunchen frös inne i tid, men tack vare min utmärkta värdinna så fixade sig allt ändå...TACK Ingegerd för allt du gör för mig.

I morgon blir en bra dag!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0