Svensk sjukvård..... sjuk vård!

Ja nu är jag verkligen upprörd.....att det skall vara så förbaskat krångligt med svensk sjukvård och läkemedelsverket......

Sophia bad om hjälp att lösa ut Bellas mediciner från apoteket idag.....visst det kan jag gärnaa göra för vi var ändå ute och övningskörde Amanda och jag.

Sophia har fått ringt runt till olika läkare för att Isabellas läkare har semester och hennes melantonin tog slut, Bella måsta ta det för att kunna sova, det verkar som hon inte har någon egen tillverkning(vem vet kanske ep medicinerna äter upp det???)

Då hade hon kontaktat en läkare på barn som skulle skriva ut ett nytt recept till Bellisen. Visst de hade visserligen kommit överens om att öka doseringen till 3 mg istället för 2 mg för att underlätta när de skall ge Bella medicinerna eftersom hon tog 3 st kapslar.....då är en kapsel bättre och enklare att ge hjärtat....

Men vad händer jo Melantonin är ett licensläkemedel och det behövs ansöka om licens + motivering för licensen.
Läkaren hade skrivit ut 3 mg men inte skrivit motivering och då blev det ingen licens.......men herre gud vi skulle inte öka dosen vi skulle ha det Bella brukar ha exakt lika mkt bara ändra på kapselns storlek........???????


Hallå vad kostar det att ansöka om licens? Hur många skulle hantera detta ärende????
Det var samma tjej, samma medel och lika mkt varje gång??????
Hallå vem är det som är dum???? Hur kan det få vara så här?
Och en fråga till VEM tjänar på detta? Vem får pengarna?????

Jag avskyr läkemedelsindustrin.......den dödar!

Varför krångla till hanteringen av läkemedel på detta sätt och belasta redan överbelastade föräldrar med detta????

Jag vill ta ut dubbelt så att kortis kunde ha sina mediciner där och Sophia sina hemma, men se det gick inte endast ett visst antal kunde lösas ut och kortis måste ha dosett för att ge Bella.  ÅÅÅÅÅ det är så trögt när allt redan går trögt........

Så att stå i kö på apoteket det är Sophias vardag......jag ägnade en hel eftermiddag till detta problem på min semester......


TACK för all hjälp....din goda vilja gjorde att Bella kan sova i natt....TACK!



Jag tackar tjejen på Apoteket som verkligen ordnade upp allt och förstod genast vårt problem och det enda hon kunde göra var att ringa en annan läkare så han gav tillåtelse att skriva 2 mg på receptet för det fanns hemma (och vi kunde använda den gamla licensen) +  att jag kunde få med det hem( det tog 45 minuter och Amanda somnade i bilen) Tur att det inte var Sophias små som fick sitta där och vänta utanför apoteket.

Det löste sig men problemet kvarstår, vi har ff inte 3 gr Melantonin och det blir att ta fler åt gången och de tar fortare slut och mer bökig hantering för alla som skall ge Bella medel......

Så nu är vi på ruta ett igen efter 14 dagars kaosvåg och ingen Melantonin alls....

STACKARS stackars Sophia, herre gud vad hon för kämpa för sitt barn och för allt runt omkring Bella. Det är inte nog med att leva och kämpa med ett funktionshindrat barn utan allt runt omkring är som någon rysk sjukvård från l800talet.......... hallå året är 2010!!!!!!

Kan man anmäla sådant här så det blir förhindrat att andra får råka ut för samma sak?
Är det någon som vet?

Allt detta späds på allt som jag får höra av mina besökare och allt som har hänt innan med Bella......så jag blir verkligen upprörd måste nu försöka få bort dessa förbaskade dåliga energier...........

Jag får fokcera nu på att Bella kansova nu....


Älskade Bella jag skulle vilja rymma med dig dit inga mediciner var ett måste.....





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0