Dagar som gått och Barnen i Runnaby, Parisebullar åt Gustav!

Dagarna rusar iväg, det är många som har haft problem nu först kylan och nu fukten. Många kroppar värker och ischias bara dyker upp på var och en. Många ringer om värk, eksem, torrhud, och fler och fler söker för acne problem i alla åldrar.
Men vem kan säga att det inte är vackert ute just nu?

Jag var tvungen att bara gå runt slottet en lunch, det var helt magiskt. Två änder hittade några bär som trillat ner. Det fanns inget öppet vatten som jag såg. De lullade så fint i det vackra landskapet, men måste ha varit kallt om fötterna.

Det sökte mig en kvinna med svåra acneproblem i veckan. Hon hade varit till hud naturligtvis, där fick hon antiobiotika att äta ett år, men det fanns många biverkningar på det. Hon fick ont i lederna och belutade sig för att söka andra vägar. Acnen hade börjat runt munnen och för mig säger det att det är hormoniellt, eftersom den hade suttit där. Sedan hade den flyttat upp till kinderna för att sedan befästa sig i pannan. Då är det bra att kunna ansiktsanalys och försöka förstå sambanden vad som sker i kroppen. Läkaren hade sagt  att det var en inflammation???? Hallå allt är väl en inflammation och allt kommer väl innefrån? Man blir mållös hur de tänker och vad de gör. Och inget resultat blir det och inga svar har de. Huden är ett förpackningsorgan och inget annat. Huden är ett organ ett utrensningsorgan, mycket kan vi läsa av på huden.

Hur som helst kvinnan fick sepia och kolloidialtsilver att spraya på dessutom lymfosin, sopkvasten i kroppen som städar undan och renar blodet. Det skall bli kul att se resultatet om 6 veckor.

 



Alva och jag åkte ner till Runnaby för att fika och leka med barnen. Maja blev så förtjust i mina armledsvärmare i ull som jag säljer just nu. De är så varma och goa, håller en varm i hela kroppen. Blir man kall om handleden så fryset man i hela kroppen. Jag måste vara rädd om mina händer eftersom jag ger massage, det är ganska påfrestande och jag försöker skydda dem genom att inte kyla ner dem. Jag måste bara sticka små handledsvärmare till denna lilla dam.


Bella var på ett strålande humör, hon verkade så glad och nöjd. Vet ingen lyckligare än Bella när  hon mår bra. Hon strålar i ögonen och ler med hela sin själ! Men jag vet ingen olyckligare när hon inte mår bra.
I förrgår vägrade hon gå in i taxin för det var en buss, hon vill ha taxibilar och inte bussar. Det blir jobbigt för Sophia men jag blir glad för varje litet framsteg Bella gör, hon sätter nu samband och börjar visa vad hon vill.
Spännande! Hon är verkligen medveten nu när Alva tog korten. Man ser att hon gör sig till.




Maja har börjat pottränat alldeles av sig själv, det är bara den lilla detaljen att dockan får sitta på stora pottan och själv sätter hon sig på dockans potta. Men vi säger inget.......hon leker och det är genom lek som barn lär sig.
Momors stövlar var roliga att prova.....och även om pyjamasen skall på så var handledsvärmarna viktigt att ha kvar. Mina sa hon och spände ögonen i mig..... Nå ja det kan inte ta sådan lång tid att sticka några sådana till Maja. Kanske ett par till Bella, hon som vägrar vantar fast det är 20 grader kallt..... kanske kan värmare värma något....



Jag kan inte få nog av Bellas värd. Här börjar hon bli intresserad av lampan, hon känner försiktigt och förstår att den alstrar värme, hon undersöker noga och kan inte låta bli att peta med pekfingret på lampan, hon drar bort handen genast när hon känner att det blir varmt. Men det är så spännande så hon tar hela handen nästa gång och samma sak händer. Hon tittar på mig och ler för hon tycker att det är så kul. Jag blir bara lycklig över att hon hittar på nya saker, eftersom hon inte annars leker alls. Men hon kom ihåg "tittut" leken och vi lekte även den och hon bokstavligen gapskrattade. Då blir mormor så lycklig!!!!
Sophia låte henne hållas eftersom hon är så försiktig vid lampan. Jag stod där och tjatade om att det var varmt, varmt, varmt.......... men hon brände sig inte alls.




Maja i mostersknä.... Maja kan säga "most" nu det är moster och ajaj är Alva, Alva är väldigt svårt att säga minns  när Alva var liten så sa hon att hon hette "Avla" hon kastade helt enkelt om bokstäverna för det var lättare att säga.
Har sjunger de klappa händerna lite bakom och lite fram sist på magen lite grann.....
Barn har så korta armar så det var svårt för Maja att klappa bakom, det blev lite jobbigt.


Trött pappa som försöker plugga samtidigt som Bella gör sin favorit sysselsättning, att nypas i armvecket. Det är jätte mysigt med tunntskinn tycker Bella. Sophia vänta på den nya familjemedlemmen, den lär vänta på sig...vi som är så nyfikna..... vem är därinne?



Lilla hjärtat då, hon ville tvätta sina leksaker innan det var läggdags.....




Kom hem där satt datanördarna med vars en dator i knät.... det är tydligen det nya sättet att umgås...????

Jag lovade Gustav att försöka hitta recept på Dessiré bullar, det är Sophias favorit så jag försökte lätta upp väntan lite med att köpa med mig bullar till henne. Så här ser de ut och de är det godaste som finns:

 Kanel och socker skall det vara, Hells café har dem i Örebro finns säkert någon annanstans oxå men man kan göra dem själv!

 Gustav det fanns inte recept på just dem, men något liknade som jag gjorde när Sophia fyllde år när hon var liten:

Pariserbullar

Krämbullar. Absolut inget för viktväktare.

Cirka 40 stycken

  • 4 dl mjölk
  • 50 g jäst
  • 150 g rumstempererat margarin
  • 6 msk socker
  • 2 ägg
  • 16 dl vetemjöl
  • 6 dl vaniljkräm till fyllning
  • Smält margarin och kokosflingor eller strösocker till pensling

Värm mjölken till 37 grader och smula ner jästen. Rör margarinet och sockret poröst i degbunken. Tillsätt äggen och mjölk/jäst-blandningen. Arbeta i mjöl till en smidig deg. Låt den jäsa till nästan dubbel storlek.

Gör iordning vaniljkrämen. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en fyrkantig kaka. Skär ut runda kakor, ca 9 cm i diameter. Lägg på en klick vaniljkräm och nyp ihop bullen till ett litet knyte. Lägg den med skarven nedåt på en plåt (som är smord eller försedd med bakplåtspapper).

Låt bullarna jäsa en stund till. Grädda i 250 grader ca 10 minuter. Pensla de gräddade bullarna med smält margarin och doppa dem genast därefter i kokosflingor eller strösocker.

Ett annat recept:

Pariserbullar

Mina favoritbullar måste du få recept på, här är det! Nu ställer vi till med ett riktigt vetebrödsbak! Här får du recept för både vardag och fest. Väljer du att baka flera sorter, så går det utmärkt att frysa både bullar, krans och längd. I korgen bak ser du kardemummabullar, till vänster wienerbröd, till höger pariserbullar, dessutom krans och fläta.
Det här behövs för ca 20 st:
100 g smör eller margarin
2 dl mjölk
25 g jäst
1/2 krm salt
1/2 dl socker
1 ägg
ca 7 dl vetemjöl
Fyllning:
ca 3 dl vaniljkräm
Pensling:
smält smör eller margarin
strösocker
Ugn: 250°
Gör så här:
1. Smält fettet och häll i mjölken Värm till ca 37°.
2. Rör ut den smulade jästen i degspadet.
3. Tillsätt salt, socker, ägg och det mesta av mjölet. Arbeta degen väl och låt den jäsa i ca 30 minuter.
4. Dela degen i ca 20 delar och rulla ut runda bullar. Platta till dem och lägg 1 klick vaniljkräm på varje, nyp ihop och forma till bulle igen.
5. Lägg dem på bakpappersklädd plåt. Jäs ca 30 minuter.
6. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. Låt de kallna på galler under bakduk. När de är kalla penslas bullarna med smält matfett och doppas i strösocker.
Smaklig måltid!
Gör så här:
1. Smält fettet och häll i mjölken Värm till ca 37°.
2. Rör ut den smulade jästen i degspadet.
3. Tillsätt salt, socker, ägg och det mesta av mjölet. Arbeta degen väl och låt den jäsa i ca 30 minuter.
4. Dela degen i ca 20 delar och rulla ut runda bullar. Platta till dem och lägg 1 klick vaniljkräm på varje, nyp ihop
och forma till bulle igen.
5. Lägg dem på bakpappersklädd plåt. Jäs ca 30 minuter.
6. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. Låt de kallna på galler under bakduk. När de är kalla penslas bullarna med smält matfett och doppas i strösocker.
Smaklig måltid!



Nu hittade jag det recept som jag alltid gjorde till Sophia( de jäser alltid och blir bra), det är med hjortronsalt i och det går så lätt. Man kan sedan blanda kanel och socker och doppa dem i så blir det Dessiré bullar:

Gör så här

smula sönder jästen och lös upp den i mjölken tillsätt socker ,ägg , och hälften av mjölet som blandas med hjorthornssaltet rör om till en smidig deg.
skär smöret i bitar och rör ner i den lösa degen tillsätt resten av mjölet och arbeta degen smidig och blank låt degen jäsa i 40 min under bakduk.
kavla ut degen och sporra ut ca 45 fyrkantiga bitar lägg en klick vaniljkräm i mitten och nyp ihop till en bulle men inte för mycket då spricker degen lätt och fyllningen rinner ut.
lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper med skarven nedåt och låt dem jäsa i 40 min till grädda bullarna i 225 grader i 10 min ska bullarna ätas färska så pensla dom med smält smör och doppa dem i socker

Jäst, Mjölk, socker, Ägg, Smör eller margarin, Hjorthornssalt, Vetemjöl, vaniljkräm, Smör eller margarin, socker

Vill man göra dem nyttigare så tag rörsocker istället, dinkelmjöl och olja, koka egen vaniljkräm...mumsssss!



Det har blivit mkt sötsaker på senaste tiden i bloggen, kanske man behöver mer tröst på vintern eller det går åt söta saker för att hålla sig varm, vad vet jag?
Vi är ingen godisfamilj, vi bor ovanför et tkondotori men jag tror vi bara handlat fika bröd där 3 gånger på snart två år...... så det är vi värda!



Så kunde jag inte låta bli att lägga in större bild på bron, som ni vet så älskar jag broar.......stenbroar skall det vara. Jag gillar att bygga broar, att förbinda tankar och bygga ihop olika filosofier mm

Den som söker den finner!

I morgon blir det Linköping styrelsemöte för SHR!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0