Otursdag....jobbigdag, bladdag?

Vissa dagar är dagar då man inte skulle lämna sängen....Antroposoferna http://www.antroposofi.info/om_oss/)(brukar ha vissa dagar då man inte skall gå ut enligt såkalendern,http://www.biodynamisk.se/publikationer/sakalendern) .
De har även bladdagar som är mer otursdagar än andra. Tyvärr har jag ingen såkalender men för mig har det bara varit en enda lång bladdag. Men någon blomma kom på kvällen!
Hur har jag kunnat skapat den?
Jag hade bestämt att ägna förmiddagen åt samtal......alla samtal som samlas på hög för att jag aldrig hinner ringa dem på jobbet. Jag sitter med en och en hela tiden och då är det svårt att ringa.

Jag börjar med telia, hade fått en räkning på 2333 kr och ett mobilnummer som jag inte kände till alls.
Jag ringer dit får sitta i telefonkö i 45 minuter.......jag kommer fram och berättar mitt ärende och då säger de att det är ett teleförsäljningsbolag som heter Dialect som har gjort ett avtal med mig, en mobiltelefon, en dator och ett mobiltbredband. Jag berättar att jag först tackat ja men sedan ändrat mig och ringt och avbokat det hela. Då säger kvinnan att jag skall ringa på ett nummer till Dialect, jag ringer nummret men nummret finns inte längre. Går till datorn och googlar på Dialekt (visste då inte att de stavade med c) vad får jag upp jo massor om dialekter naturligtvis, men inget telefonförsäljarbolag..... man kan ju undra varför de valt det namnet och stava med c, kanske för att man inte skall hitta dem.


från tågfönstret igår när jag åkte till Falköping, det var väldigt vackert men kallt ute..


Hur som helst jag ringer nummret när jag väl hittar det, så svarar en röst att man måste mejla dem om man har några frågor....
Då fick jag mejla dem men har ej fått svar på hela dagen. Jag bestämmer mig för att aldrig aldrig aldrig någonsin köpa eller prata med några telefonförsäljare........
Hur kan telia göra affärer med ett sådant skumt företag? När jag googlade på dem så kom det upp massor av missnöjda kunder, förmodligen hade de varit med om samma sak som jag. Så nu skall det bli spännande hur detta ärende slutar.
Jag fick energi till att ta bort alla julsaker i köket, byta gardiner och städa.....det gick väldigt hastigt och fort måste jag säga.....

Så till nästa ärende......Nyttkassasystem.se, även där har en telefonförsäljare ringt och jagat mig, pratat med mig och ringt och ringt och ringt......tillslut orkar man inte och jag sa ja eftersom en ny lag säger att jag måste köpa ett kassaregister från och med 1 jan 2010. Detta var i oktober, jag skulle få kassaapparaten i nov för att jag skulle hinna lära mig den. Jag skrev på avtalet och skickade in alla uppgifter om vad jag behövde om olika momser etc. Har fortfarande inte sett någon kassaapparat.....

Så dimper det ner en räkning från Wasa kredit på 2000 kr i den 5 dec att betala den 4 jan, 2000:-, eftersom jag har fått tre bluffakturor samma månad(alltså företag som skickar ut fakturor på kontosmatrial mm men man har inte köpt något utan de försöker att man skall betala) så mejlar jag Wasa kredit att jag inte har köpt något av dem, då svarar de vänd på fakturan....jag vänder på fakturan hade inte gjort det tidigare, man är van vid att allt viktigt står på framsidan eller hur? Då står det att det är en försäkring på en kassaapparat...för tre månader .....försäkringen är dyrare än kassaregistret......??? Ingen hade upplyst mig om detta.
Jag blir då sk..........it förbannad, mejlar dem och säger att jag vill inte ha något av företaget och aldrig mer höra något från dem. De jagar mig på min mobil, men jag kan inte svara eftersom jag sitter med klienter, jag kan inte gå in i någon diskussion när jag arbetar, det tar alldeles för mkt tid och kraft från mitt arbete.
Så idag ringer jag chefen Oskar på hans mobil och naturligtvis kan han inte svara...


Det blir kallare i mitt inre........


Så står jag och lagar mat till Alva och mig kl är nästan 14, Alva är hemma med världens förkylning och jag försöker kurera henne, går in med hostmedel och säger att jag hört dig hosta så ta det här ...hon gapar snällt och tar hostmedlet, hon sväljer och säger men mamma det är inte jag som hostar......va har jag gett fel barn medicin?
Det var alltså Amanda som hostat på morgonen innan hon gick och jag fick för mig att det var Alva som hostade eftersom hon klagat över ont i halsen....
När jag står där och lagar champinjonstuvning så ringer Oskar från kassaregistret, han pratar och pratar och jag bränner vid champinjonstuvningen i tre kastruller....... det som är så jobbigt att göra rent......

Jag ber honom ta bort försäkringen eftersom jag inte beställt det och inte fått information om det...mm då säger han du måste kontakta Wasa kredit endast de kan göra något åt saken. Jag får ett nummer som ingen svarar på.
Vi får äta bränd champinjonstuvning för jag trodde jag skulle hinna till banken men den stänger tre så det gick inte. Jag hade lovat Sophia att handla lite saker som hon skulle ha med sig till BB. Går upp på stan och håller på att frysa baken av mig, springe in i en affär och köper långkalsonger som jag genast tar på mig.  Det blev i allafall varmare.....

Då ringer en besökare som säger att hon varit till akuten, hon hade ringt ambulans och kom ner dit för otroliga smärtor i magen, läkaren gör ingenting utan säger att blodtrycket var lite onormalt högt(undra p ådet hon hade haft ont hela natten) och att hon kunde åka hem igen. De gjorde inga undersökningar, och hon fick inte veta vad det var.....de sa att de hade undersökt hennes mage för 10 år sedan och det räckte?????Då börjar man undra eller hur?
Hon fick tips av mig förmodligen hade hon ätit julskinkan försent och gallan klarade inte av fettet och då skulle hon ta china eller colocyntis för matsmältningen. Hon sa att hon blev bra bara genom att prata med mig och förstå vad hon gjort för fel och vad hon skulle göra för att det inte blev så igen. Ät inget animaliskt efter kl 18 sa jag, det är otroligt hårdsmält och har man problem med gallan så måste man vara försiktig med hårdsmälta saker.


Det blir ännu kallare i mitt inre..... vad gör de på akuten?

Ok springer till Helheten med flera ärende. Går upp på stan för att gå till Lindex har fått ett sms om att jag har 10% på rean, vad bra då kan jag handla det Sophia behöver... Går dit hittar lite saker på rean och betalar, när jag kommer ut på gatan så tänker jag efter blev det inte väl dyrt???? Det var ju rea och jag skulle få 10 % mer och hade visat sms:et mm, mkt riktigt när jag tar upp kvittot då har jag betalt flera saker två gånger??? Får gå tillbaka och reda ut det och få pengarna tillbaka.

Jag hade bjudit Sophia, Maja och Christian på paj kl 18:30 skulle de komma om Alva blev bättre eftersom Sophia skall föda när som helst så vill hon inte bli smittad. Alva hade fått medel för alla åkommer  + och för hennes syster oxå så hon var på benen redan vid tre tiden. Så det blev grönt kort att familjen skulle komma hit och äta med oss.

Jag hamnar på Indiska mm och upptäcker att kl redan är 17 jag springer till Ekershallen med tre stora kassar, slänger ner allt till tre olika pajer som jag skulle bjuda på, då ringer Sophia och säger att Christian är magsjuk......eller matförgiftad???????
Herre gud säger jag och mina egna problem blev som bortblåsta.......
Sophia kan inte bli magsjuk nu när hon skall föda, jag förbjuder henne att åka hem till sig och säger att hon måste komma och bo hos oss. Vi åker naturligtvis till Christian med dofilus och Nux vomica(hade ingen ars alb hemma)ställer det på trappan och åker hem till oss. Farmor hade hämtat Maja och Isabella var på kortis(vilken tur Isabella får inte bli magssjuk, då måste hon läggas in med dropp för hennes mitokondriella sjukdom)



Så här såg det ut i min säng.......skönt nu vet jag vart alla är, har fullständig kontroll...
Vi fick tahand om Sophia och mysa bara våran familj så att säga.......jätte jätte trevligt blev det.
Det var -25 grader ute och vi bestämnde att inte gå ut något mer ikväll....
Vi tittade på gamla kort och skrattade högt! Hur fort går tiden?






Jag lagade tre pajer, grahmsmjöl, olja och vatten, en som det var rödlök, soltorkadtomat och mozarella, en med champinjonstuvning i (en annan än dagens) och en med salami och lök till  Johan. (Sophias mage syns lite på bilden, fattar inte att det är en färdig liten människa där nu som kommer vilken dag som helst....)







Jag hade dukat i görnt i kväll för det påverkar att man skall bli harmoniskt, det behövde vi alla efter denna dag.....


Vi åt och hade trevligt, tittade på Let´s dance och då sa jag något om att en deltagare hade reumatism och flickorna börjar gapskratta och säger -men mamma du får titta på din mobil och svara där, sjukdomar har inte med Let´s dance att göra...... de tycker att jag jobbar jämnt eftersom jag alltid har mobilen bredvid och svarar på alla dess konstiga sms som jag får.......de säger att jag är arbetsnarkoman, men jag tror att jag är mer född till en hjälpare......
Men hur som helst jag hörde inte fel, det var en deltagare som hade reumatism som blev bättre när han dansade!
KUL!
Vid 22:30 säger Amanda att jag måste hjälpa henne med sin projektplan....det var bara att gå till datorn och vara ett stöd hon håller på att göra ett specialarbete i skolan och har nu startat en ny sida på nätet:
http://orebrostreetstyle.se/ , det skulle skrivas projektplan, syfte, historia mm så det var bara att ta tag i det problemet...
Men sidan blir nog jättebra och en rolig idé som vanligt när det gäller Amanda.

Då kom Gustav, ville hämta hem Alva men det var svårt för dem att gå. Sophia skulle få ta Alvas säng. Precis när de gick så kom Freddy som ville träffa Amanda. Innan dess hade Amanda haft Matilda och hennes kille här och i morse kom My som hade glömt sin brors födelsedagspresent i Amandas rum......

Jaaa jag säger bara det vilken dag........

I bland när ens egan bekymmer känns stora, kan det komma andra bekymmer som är större och de första bekymmrerna betyder då ingenting.....

Vad är viktigt och vad är det som är bekymmer?

Livet är inte ett problem, utan ett mysterium att lösa!

Nu måste jag sova eftersom jag måste följa med till förlossningen om det blir inatt....visserligen har jag varit med både på Isabellas och Majas men nu hade jag tänkt tahand om barnen istället. Vi får se vad som händer i natt!

En skout är alltid redo!

Ha en trevlig helg!!!!!



Kommentarer
Postat av: tina

hej iren! HERREGUD MAN FÅR JU DÅNDIMPEN AV ATT BARA LÄSA DET DÄR stackare er! vilka puckon till telefonförsälgare och människor, och lindexfolk till teliabolag till teleonförsälgare,, till magsjuka stackare...........till stackars patient på akuten med högt blodtryck........ VAD I HELA FRIDEN ÄR DET FRÅGAN? OM HERREGUD.?????? ja det verkar verkligen vara en bladdag. ta ett helt paket nuxvomica o gå o sov (haha) är mitt råd.....till....hela familjen......hoppas att frid kommer till er snart.......skickar er ljus och värme, hoppas bebis kommer snart, o att det går bra. kram till er alla. puss tina.elisson

2010-01-10 @ 01:00:49
Postat av: Pontus

Den där onsdagen var ytterst otrevlig mot mig också. Det är så man börjar inse hur viktigt det är att ha koll på det via någon kalender. Skulle inte du kunna skriva mer om Rudolph Sterner och hans tips om att inte gå ut vissa dagar?

2010-01-11 @ 17:33:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0