Fredag 2 juli på jobbet och LCHF kosten.

Måste erkänna att det tog emot i morse att åka till jobbet, solen sken och det var en underbar morgon med ny frukost, jag hade gjort en blandning av linfrön, pumpakärnor och kockusflingor och det var jätte gott i yoghurten...mus kan jag verkligen rekomendera.


Alskar älskar inte? Kärlek, vänskap, eller hopp? Minns ni när man ryckte av kronbladen på prästkragarna. Idag sår jag  bara och begrundar dess skönhet.

Jag mötte en far idag som var så glad för att hans pojke hade blivit jätte bra med homeopatiskt medel. Han var så förvånad över att det hade hjälpt, han hade sökt så många olika läkare och ingen hade kunnat gjort vad homeopatin hade gjort, då blir jag så glad så glad och han sa det är vi som skall vara glada. I dag hade han dottern med sig och ville ha hjälp med henne nu. Jag fick möte en esoterik prinsessa och det var intressant. Mer vill jag inte lämna ut. Men Silicea brukar vi homeopater kalla för esoteriska prinsessor....... resten får du tänka ut själv.

Jag kan inte förstå att inte fler människor ger homeopatin en chans.  För min egen del så har jag svårt att klara mig en enda dag utan ett homeopatiskt medel. Idag var det så varmt på jobbet att mitt högra ben började svullna lite, jag tog genast apis och efter 10 minuter var svullnaden borta och det kändes som vanligt igen och jag stod ut i värmen helt enkelt. Jag drack dessutom mkt vatten vill jag tillägga. Vi gör över med minst 2 dl per timma och är det så varmt som idag så går det säkert minst 4-5 del per timma som kroppen behöver, så det måste vi minst tillföra per timma och lite till.


Finns det någon finnare grön färg än ormbunkar i solen? Den heliga geometrin är så uppenbar, allt upprepas i universum, universum älskar upprepning glöm aldrig det när det gäller en önskan!


Jag hade matlåda med mig idag, rester från gårdagens mat. Jag var inte ens hungrig kl 12 idag men jag åt med glädje min matlåda.
LCHF står för Low Carb High Fat, alltså Lite kolhydrater och mycket fett. Fettet skall helst vara naturligt mättat fett som finns i till exempel smör, grädde, fet fisk eller kött.

Eftersom jag är fet och tror på "lika botar lika "(homeopatins grundprinciper) så måste jag bara prova denna kost och se vad som händer. Har så många i min omgivning som mår bra på denna kost och har blivit helt
 "nya "människor. Jag läste om Shamankost och tänkte börja med det men det är inte så stor skillnad med lchf kosten eftersom även där tog man bort allt som människan odlar som säd, ris etc Shamankosten innebär mer intution och öppet hjärta så det var det jag föll pladaskt för.



Såhär såg min mat ut igår, gräddstuvad blomkål, grönskaker ovan jord, soyakorv och tsatsiki mums vad gott det
var! Och jag blev mätt länge på denna tallrik.


Johan åt:

Lika dant men bacon istället. Det är lite tufft för mig som inte äter kött och denna kost men jag skall försöka ändå!


Ikväll när jag kom hem efter 10 timmars arbete så grillade vi lite lax och kokade upp blomkål och broccoli i lite saltat vatten och allt gick jätte fort.  Då såg tallrikerna ut så här:


Ser det inte gott ut? Måste säga att det verkligen smakade bra..... är mätt fortfarande åt faktiskt beanässås sås till det hela och det var så got så gott...... Vi åt mer lax men den var inte riktigt färdig när jag gjorde tallrikarna. Det är så enkelt att laga mat för två och jag lägger direkt upp på tallrikarna dels för att vi skall ha kontroll på hur mkt vi äter och så slipper vi så mkt disk. Men flickor jag gör gärna mer än gärna två tallrikar till om ni är hemma eller rättare sagt 7 tallrikar till om du Sophia kommer hem med din familj förståss!

från Dr Dahqvist blogg:

LowCarb-HighFat, Lågkolhydrat-högfett-kost. 


Historik

Människan har funnits på jorden i mer än 2 miljoner år.

Under människans evolution (utveckling) har hon levt som jägare, fiskare och samlare. Av den tillgängliga maten föredrog hon de fetaste bitarna. Instinktivt kände hon att det animaliska fettet var både näringsrikt och energigivande.
Den primära hypotesen måste därför vara att animaliskt protein och fett är det bästa för oss att äta. Om denna hypotes mot förmodan skulle vara felaktig måste det till omfattande och relevant forskning för att bevisa det.

De kolhydrater man fick i sig, under den tidiga historien, var de i ätliga blad, rötter, nötter, bär och frukter. Intaget av dessa var säsongsbetonat och utgjorde inte det viktigaste närings- och energiintaget.

För ca 10000 år sen började mat med hög kolhydrathalt komma in i människans kost: spannmål, ris och majs. Efter det har vi fått allt rikligare tillgång till stärkelserik föda. På 1600-talet kom potatisen. Detta ledde inte till förbättrad hälsa, snarare tvärtom.

Under de senaste hundra åren har många nya födoämnen introducerats av den expanderande livsmedelsindustrin, detta har accelererats de senaste trettio åren. Margariner och omega-6-rika matoljor är de volymsmässigt största tillskotten, och dessa har ersatt  framför allt de animaliska fettkällorna.
Ett intressant tidssamband är att på 30-talet, när de härdade margarinerna hade blivit vanliga i folkkosten, beskrevs den första hjärtinfarkten. Det fanns inte förut beskrivet hur någon insjuknade och dog i central bröstsmärta. Det intressanta tidssambandet har hittills inte givit upphov till någon forskning, utan man har bara utgått ifrån att det är det är det animaliska mättade fettet som orsakar hjärtinfarkt, alltså det fett som människan ätit under sin hela tidigare historia, utan att drabbas av infarkt.

På 50-talet framkom idéer om att det var det animaliska mättade fettet som orsakade det ökande antalet fall av hjärtsjukdomar. Ancel Keys i USA är den vetenskapsman som blivit mest känd för att framföra detta budskap. Han baserade sin argumentation på epidemiologiska (befolknings-)studier, vilka såg ut att visa att ju mer fett människorna åt i ett land, desto mer hjärtinfarkter fick de. Senare uppvisade han statistik som syntes visa att det inte var det totala fettet som spelade roll, utan att fleromättat fett var bättre än mättat.
Keys teorier spreds till politiker och journalister som ansåg att budskapet var så angeläget att det inte fanns tid att verifiera det i vetenskapliga studier. Politikerna gav bara forskningsanslag till de vetenskapsmän, som i sin forskning utgick ifrån att det animaliska fettet var farligt. På så sätt växte en forskarkår fram som var negativt inställd mot animaliskt fett.
Läs  mer om detta i Gary Taubes artiklar "Soft Science of Dietary Fat" och "What if It's All Been a Big Fat Lie" 
Johan Hedbrant som gjort hemsidan Fetmaparadoxen har översatt och sammanfattat Taubes artiklar till Fetträdslans historia. Gary Taubes har senare kommit ut med den klargörande boken Good Calories, Bad Calories.
Kostrekommendationen som förespråkar ett minimum av animaliskt protein kom till av ideologiska orsaker. Svenskar som Georg Borgström och Anna-Britt Agnsäter spelade en stor roll i denna process. Drivkraften var ett rättvisetänkande om jordens matresurser. Läs boken Ideologin och pengarna bakom kostråden om detta




Jag försöker praktisera det enkla livet som min nya utbildning som startar i höst kommer att heta.


I morgon blir en kanondag, sol bad och umgänge med de närmaste!

TACK för en solig klar dag idag!
Allt man säger ökar minst 64 gånger, universum tycker om att upprepa sig....... glöm aldrig det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0