Lördag 12 timmar vid datorn. Bröllopsceremonier

Idag har jag suttit vid datorn i 12 timmar....... både ris och ros må jag säga.
Jg är med i bröllopsgruppen i vår utbildning till Prästinna. Vi skall snart iväg på utbildningsdagar igen. då skall vår grupp redovisa Sofia samfundets bröllopsceremonier. Hmmmmmmm
Det har gått åtta veckor och ingen har gjort någonting, vissrligen går tiden fort det vill jag lova.....
så jag tog det på min uppgift at själv sitta och knåpa ihop 2 st bröllopsceremonier och det tog 12 timmar...
Jag har vid en annan utbildning skrivit på ett papper om att alltid göra mitt bästa, så då kände jag mitt kall att göra även i detta grupparbete.
Om man gör sitt bästa så kan man inte göra mer...tänkte jag.
Ni kan få lyssna på denna underbara låt medans ni läser vidare:

http://www.youtube.com/watch?v=YyHlB3hEZeI 
Jag har nu blivit helt besatt i låten, har haft den i bakgrunden hela tiden för att få en viss stämning i rummet.

Här är en anna version:

http://www.youtube.com/watch?v=h1uii_eMbBM 

Jag har samlat ihop historia från medeltida bröllop, Keltisk bröllop och från gamla cherokee-giftemål.

Så det blev en ceremoni som jag kallar för Eldsbröllop där man har en eld och går sju steg medsols och säger saker till varandra. ( Talet 7 har alltid betraktats som speciellt. Veckans sju dagar, världens sju underverk, regnbågens sju färger, de sju dödssynderna, osv. Det sägs till och med att Newton lade till färgen indigo till sin beskrivning av spektrumet för att få det till just sju färger, i nordamerikansk Indiantradition står siffran 7 för trygghet),

 Böllopsbönen blev såhär:

Bröllopsbön:

Nu kommer du inte att känna något regn, för var och en av er kommer att vara skydd för den andra.

Nu kommer du inte att känna någon kyla, för var och en av er ger värme till den andra.

Nu är ni två personer, men det finns bara ett liv framför dig.

Gå nu till ert hem för att ange dina dagar av samhörighet och låt era dagar vara harmoniska i kärlekens tecken.

Låt eldens kraft alltid finnas mellan ER!

 Så fick jag denna underbara låt från en Prästinnesyster som jag aldrig hört:

Marie Fredikssons "Där du andas"

http://www.youtube.com/watch?v=eG-oeVVqPBg

Det tog tid att leta texter och musik mm och att tänka vad som skall sägas och lovas.


Så tänkte jag att man borde få en valmöjlihet så då gjorde jag ett
Rosenbröllop, tänkte då mig ett hjärta av rosenknoppar och rosenblad som brudparet stegar in i och lovar saker till varandra.
Fin musik och en vacker text om äktenskapet:

Ni föddes tillsammans och tillsammans skall ni alltid vara. Ni skall vara tillsammans då dödens vita vingar skingrar era dagar. 

Ja, även i det tysta minnet av Gud/Gudinnan/Högre makter skall ni vara tillsammans.

Men låt det vara rymd i er samhörighet och låt himmelens vindar dansa mellan Er.

Älska varandra, men gör icke kärleken till en boja.

Låt den hellre vara ett rörligt hav mellan era själars stränder.

Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare.

Giv varandra av ert bröd, men ät icke av samma stycke bröd.

Sjung och dansa tillsammans och var glada, men låt var och en av er vara ensam, liksom strängarna på en luta är ensamma fastän de vibrerar av samma musik.

Giv era hjärtan, men icke i varandras försvar, ty endast Livets hand kan rymma era hjärtan.

Stå vid varandras sida, dock inte alltför nära,

Ty templets pelare står åtskilda, och eken och cypressen växer inte i varandras skugga.
Från boken Profteten av Kahlil Gibran

Kom att tänka på mitt eget bröllop som var för snart 29 år sedan.
Kent och jag gifte oss ute i mina föräldras trädgård av en borenskvinna med folkdräkt och hon läste dikten här ovanför för oss. Jag var nog ute i väldigt god tid på den tiden när alla andra gifte sig precis helt vanligt.....

Så hittade jag dessa två underbara låtar;

Aldrig skall jag sluta älska dig, Jonas Gardell
http://www.youtube.com/watch?v=YuJZcK6pDf0

 Ännu doftar kärleken, Marie Fredriksson

http://www.youtube.com/watch?v=zNLzN9hxDLU

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0