Shiatsu

  Missade att berätta att jag fick Shiatsu idag på jobbet, å jag har glömt bort hur härligt det var. Jag gick på det för ja det är nog över 20 års sedan, faktum är att jag gick två helgkurser i Shiatsu men det är nog snart 30 år sedan.
Jag känner mig som en helt ny människa efter det.
Å så sköööööönt! Kan varmt rekommenderas men jag tror inte att det är så många som utför det, man ligger på golvet och har kläderna på för ni som undrar.
Tack Eva det var så bra!

Shiatsu är en typ av massage från Japan - namnet shiatsu är japanska för "fingertryck".En shiatsumassör använder handflatan, tummen och fingrarna för att trycka på olika delar av kroppen för att lösa upp spänningar och öka rörligheten i muskler och leder. Till skillnad från klassisk västerländsk massage så "knådas" inte musklerna i shiatsu, utan behandlas bara genom tryck och stretching.

Shiatsu har praktiserats i Japan i många århundraden och har sitt ursprung i, eller har blivit influerat av, traditionella kinesiska massagetekniker - teorin omfattar flöden i kroppen liknande de som omfattas av akupunkturens teori. Den moderna shiatsutekniken utvecklades av läkaren Tokujiro Namikoshi.

 

Externa länkar

Aino Shiatsu Svenska Shiatsuskolan Svenska Shiatsuförbundet Shiatsu-institut i Stockholm som har lagt upp information om bl.a. shiatsuns historia och en lista på böcker om ämnet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0