Patienberättelse 24 oktober-11


Jag håller på att samla lite patientberättelse för Alvsjömässan där vi skall vara med och försöka sprida kunskap om homepati. Här är en av min favoriter som har gått hos mig längst, 17 år!


Asta Spångberg 83 år, Örebro 

Jag kom i kontakt med homeopati efter min älskade make gick bort, för 17 år sedan.
Tappade helt livsgnistan och blev helt tom. Jag fick inta ett ämne som heter ignatia D 30 och efter bara några veckor så kom min lust till livet tillbaka, helt fantastiskt. Mitt sorgarbete gick mycket lättare än jag någonsin vågat hoppats på. Jag har nu använt homeopatiska ämnen i 17 år, har nog inte levt nu om jag inte kom i kontakt med homeopatin.

Min mage som jag alltid har haft problem med blev helt plötsligt bra, och jag kunde äta saker som jag aldrig kunnat äta förut, det var verkligen fantastiskt.

Efter några år med konsultationer och olika ämnen så beslöt jag mig för att gå några kurser i det homeopatiska akutapoteket. Nu känner jag mig så säker att jag kan bota mig själv vid de allra flesta åkommor. Om jag inte hade haft detta akutapotek hemma, så hade jag säkert fått åkt till sjukhuset vid flera tillfällen.
Jag har sparat mkt pengar åt sjukvården!

Eftersom jag är gammal och skör, och har jag svårt att tåla vanliga läkemedel,  känner jag mig trygg med de homeopatiska läkemedlen som verkligen trollar bort de flesta besvär, helt biverkningsfritt dessutom. När jag stickar och virkar för mkt tar jag lite arnica och då går det bra igen. När kroppen blir stel, äter jag rhus tox och blir mjuk igen. Jag är så tacksam att för homeopatin.

Rhus toxicodendron är släkt med bland annat Anacardium och härstammar från Nordamerika. För tinkturen används de färska bladen.
Etiologi: Rhus är det viktigaste medlet när besvären är en följd av förkylningar, att ha blivit genomvåt, överansträngning och vrickning. Besvären kan även vara en följd av skräck och att ha för bråttom. Modaliteter: " besvären är som störst, när kroppen eller extremiteterna är helt i vila och hålls orörlig". - Inget annat medel har en så påfallande försämring i vila och förbättring i rörelse efter att ha övervunnit en stegrad smärta vid initialrörelsen. - (Förf. anm.)
Sämre: på natten i sängvärme, kyla, fukt.
Bättre: fortsatt rörelse, massage, värme, svettning.
Konstitution: Blek, frusen, svettig, orolig, rastlös, sömnlös, nedstämd.
Indikationer: Huvud- och ansiktsneuralgi (beprövad), irit, bronkit vid influensa (beprövad), akut muskel- och ledreurnatism (beprövad), brachialgi, ischialgi, tendovaginit, erysipelas, eksem (beprövad).

2011-10-24 Alternativ Praktik Helheten, Norra Grev Rosengatan 3,
703 64 Örebro


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0