Bella sjuk! Söndagen den 13 sep currylinjer och hartmanlinjer.

Igårkväll ringde Sophia och berättade att Bella hade krampat(ep-anfall) och att hon hade 40 graders feber och hade varit alldeles blå och luktat kräk ur munnen....de blev oroliga att hon kräkts och fått det ner i lungorna....

Ingeting kan få mig så olycklig, jag ramlar ner i ett svart hål utan grund. Det går så snabbt när Bella blir sjuk helt plötsligt får hon 40 graders feber och då kommer krampanfallen. Nu har det varit så bra ända sedan i april...
så kommer detta nederlag.... Jag som hade gått och inbillat mig att de hade växt bort, samtidigt som jag vet att hon har en mitokondriellsjukdom som aldrig kan växa bort.

Mitokondriell sjukdom definieras som ett tillstånd orsakat av nedsatt funktion i mitokondriens andningskedja och som leder till otillräcklig energiproduktion. Individer med mitokondriella sjukdomar kan uppvisa symtom från alla kroppens organ. Eftersom nervsystemet och skelettmuskel är särskilt energikrävande organ är de extra känsliga för störningar i energiomsättningen. Därför är de vanligaste formerna av mitokondriell sjukdom så kallade mitokondriella encefalomyopatier.

Bella är annars ovanligt frisk flicka(förutom alla andra dignoser som hon har, autism, adhd mm) och tur är väl det. Kanske hon har ett väldigt bra immunförsvar och att hennes kropp försöker skydda henne med att få 40 grader så där helt plötsligt.  Men Bella får inte och kan inte vara utan mat, hon måste få mat i sig helst var tredje timma. Nu hade hon helt matvägrat igår, t o m kaffebröd och då är det verkligen illa.


Jag åkte till Runnaby på middagen, Bella låg och sov. Hon hade varit vaken mellan 12 till 3 inatt.
När hon krampar blir hon så rädd och känner sig så osäker och otrygg dagen därpå.
Man ser på bilden att hon är olycklig hon som brukar se så lycklig ut jämt!!!! Men inte idag.
Vi gick ut med hennes älsklingsvagn men det var inte roligt, inget var roligt idag.


Men Maja var på "hugget" som vanligt och var i fullgång med att gräva.


Kanske är det en kommande trädgårdsmästare???? Blomman ser ivarjefall ut att trivas!


Isabella gick in i min bil och visade tydliga tecken på att hon ville åka bil. (som du vet så pratar inte Bella alls)
Så Sophia och jag lastade in barnstolar, Maja och oss själva för att åka en sväng och vi hamande i Svenshyttan. vi kunde inte åka till någon och hälsa på, vi visste inte vad som är på gång i Bellas kropp, en vanlig förkylning? öroninflammation eller var det.............



Bella var inte alls på humör, hon försökte vara som vanligt, men det var inte som vanligt. När vi skulle åka från Svenshyttan så vägrade hon släppa  min hand. Mormor hjälp mig jag är rädd för det som händer mig, var det precis som hon ville förmedla till mig.......


Bella höll så hårt om mina fingrar så blodet stoppades, lilla älskade vän om jag bara kunde förhindra det du får vara med om.......jag känner mig så maktlös och värdelös att jag inte kan hjälpa dig mitt älskade barnbarn!
Varför får du vara med om detta, det är så himla orättvist! Du vill bara vara lycklig inga andra anspråk på livet finns för din del, kan du då inte få vara glad?


Maja provar Bellas gång, Bella har en liten fix idée att springa fram och tillbaka på gräsmattan på ett och samma ställe, så det har nu blivit en gång.....helt otroligt alltid på samma ställe och nu springer Maja där. Kan det vara en currelinje eller hartman eller varför springer de på samma ställe?

Currylinjer är jordstrålnings fenomen som finns med cirka 4 m mellanrum och gå i diagonal riktning jämfört med väderstrecken. På de platser där Currylinjer möts bildas så kallade Currykryss. I dessa ska det vara farligt att sova eftersom man då kan drabbas av allehanda sjukdomar. En avhandling i ämnet, Jordklotets osynliga murar med sina dödande kryss av Leif Floberg, menade till och med att alla träd i skogen som fallit omkull eller som såg sjuka ut kunde förklaras med att de stod just i currykryss. Andra påståenden är att katter gärna sover i currykryss och att myrstackar byggs i dem.

Currylinjer är utbredd i Tyskland, och det är även där många av experimenten som påvisar att Currylinjerna finns. 
Hartmannlinjer är i stort sett samma sak som Currylinjer fast tvärt om, men skall enligt utsago gå parallellt med väderstrecken och ha ett mellanrum på c:a 1,6 meter på 60:e breddgraden.
Hartman linjer brukar djur använda för att man får kraft från dessa linjer. Är det det Bella vet?

Det var ändå en mysig dag idag att få vara med Sophia och barnen. Vi försökte göra dagen så bra som möjligt och försöka förstå vad Bella ville. Jag försökte mata med Puslatilla men Bella ville inte ha men Maja tog dem istället. Ekologiska havre kakor gick tillsist ner lite grann och jag kunde peta ner ett piller i kakan. Sophia hade förut rört ner dem i jos till Bella. Jag gissar på att hon har öroninflammation för jag tyckte att hon tog sig på örat flera gånger, mer än en tillfällighet. Det är så svårt när man inte kan prata med Bella.


Bella går på bildterapi och hon har nu gjort stora framsteg med sina bilder. På kortis går hon och hämtar bilder när hon vill något, kortis buss är visst poppulär, Bella tar bilden på bussen och sticker in i händerna på personalen när hon vill åka bil. Bella älskar att åka bil som tur är, vad skulle vi annars ha hittat på idag?

TACK för idag och jag hoppas att Bella får sova hela natten och är frisk i morgon!

TACK till alla ni som stöttat mig idag!!!!!!



Kommentarer
Postat av: lotta riberth

hej Irene!

säger bara en sak!

vilken underbar mormor du är! vilken pärla du är för din familj! kram Lotta

2009-09-14 @ 08:23:22
Postat av: Isabella A Johanson

Hej Irene!

Jag hamnade på din sida då jag forskar runt om currylinjer på nätet. Jag blev så starkt berörd av din berättelse av en dag med Bella. Ja varför en del barn ska behöva lida så mkt är verkligen orättvist.

Så måste jag fråga dig, har ni mätt ut så att inte Bella sover i någon currylinje eller currykryss? Jag antar att ni har det men frågar ändå. Jag arbetar som Feng Shuikonsult och nu är det många barn och vuxna som jag flyttat på då de legat i linjer. Och särskilt viktigt blir det ju såklart med Bellas andra jobbiga saker som hon tvingas bära.

Varma tankar till dig och lilla Bella!

från Isabella - SJÄTTE ELEMENTET

2010-11-17 @ 12:29:53
URL: http://www.sjatteelementet.se
Postat av: Agneta

Ännu en liten en....vår dotter Anna är 24 år och inte så liten alls längre och ännu inte diagnosticerad mitosjukdom men medicinerar som om hon skulle haft det.Nu har det spårat ut rejält så nu ska vi få komma till Karolinska för nu klarar varken vi eller de av detta längre. Vet så

innerligt väl hur otroligt svårt det är när ett barn inte pratar. Vår dotter kan både prata läsa och skriva idag - men resan dit,det önskar jag ingen. Inte ens ja eller nej de första 5 åren. Hon har autism.Vi använde tecken som stöd TSS, vi hade en blå bok som jag inte kan hitta nu men det är samma som hörselskadade använder och för Annas del så lärde hon sig tecken efter tecken som hon sedan släppte.Kan man få syskon och förskola osv att hänga på så är det toppen vi upptäckte nämligen att barn - ja de härmar barn, inte vuxna.Vi har också ett spel: Det händer med händer som jag med glädje skänker vidare om du meddelar mig adress så skickar jag på stört.Det går inte att få tag i längre, det var HRF som hade en kampanj för flera år sedan då var vår Anna 6-7 år att fler skulle lära sig teckenspråk. Vi trodde ju inte alls på idén men det fungerade över förväntan så kanske även Bella kan ha nytta av det? Vi bor i Gävle!

2011-10-12 @ 16:47:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0