Söndag utan Dora, Örebros nya energibuss och några ovanliga medel.

Det kändes konstigt att vakna i morse......söndagar är ju min och Doras dag. Det är sådan egendomlig känsla när någon dör, att ett liv bara kan blåsas ut helt stillsamt. Livetstråd är verkligen skör.  Dora fattas mig redan, men samtidigt vet jag att en död människa är bara en tanke ifrån, jag kan nå Dora precis när jag vill.
Något egendomligt hände igen idag, jag letade efter en katt som skulle vara så lik Doras älsklingskatt till dödsannonsen och hittade en liten katt bland flera hundra olika kattsymboler.
Mamma och jag åkte till Elzy för att beställa blommor och göra annonsen och samtala om begravningen etc.
När jag kommer till Elzy och visar min katt som jag hittat genom datorn, då visar hon mig samma katt som hon klippt ur en tidning...hur konstigt var inte det? Rysligt att vi valt samma katt.... eller kände vi Dora och Tusse så väl?
Det var konstigt att vara hemma hos Dora när hon inte vr där. Hennes nuvarande katt tyckte nog det var konstigt men då många gäster, för Carro kom med sina två barn och hade blompärmar med sig. Jag tror att det inte varit så många människor i detta kök någonsin.

Här är den nuvarande Tussa, samma hårfärg som Dora och mamma.


Hittade ett gammalt kort på Dora och Doris från förr:


Den vänstra är min mamma Doris och till höger är Dora. Mina två mammor.
det var nästan bara doften som skilde dem åt.

I lördags var Johan och jag på stan, då hittade vi Örebros nya miljöbuss:

1:a oktober så börjar våra miljöbussar med biogas att rulla i Örebro.
Häftigt och så snygga.......

Vi köpte en resa till vecka 44 för att överraska flickorna och för att vi inte hade någon semester
tillsammans i sommras. Men ikväll fick jag ett konstigt mail att resan var avbokad så nu vet vi varken ut eller in......skall vi åka eller inte??????


Johan och jag handlade trattkantareller och vanliga kantareller på torget.
50 kr för ett helt kilo!!!!!




Lördagskvälls mys med familjen med svamppaj, mumsiiii!


Imorgon har vi öppet hus på Helheten, kl 18-21.00 prova på behandlingar för 50 kr och så bjuder vi
på morotostårta och rödbetstårta med mörkchoklad i.

www.helheten.net

Välkomna
!

Några ovanliga Homeopatiska medel:

China reg
Kinaträdet är inhemskt i Bolivia och Peru. För personer som ofta är apatiska, likgiltiga och tystlåtna. Lite missmodiga och dystra. Saknar levnadslust och mod att ta tag i sitt liv. Stor svaghet med darrning. Motvilja till ansträngning. Överkänslig för beröring, för smärta och för luftdrag. Sämre av psykisk ansträngning. Kan ofta känna sig sämre varannan dag.

Cimicifuga
Ett betydande kvinnomedel hos den karaktär som bland annat drabbas av ett överretat tillstånd under graviditeten. Denne inbillar sig att för all framtid vara klen och nedbruten. Med en känsla av att vara inhöljd i något mörkt och tungt och särskilt av att huvudet är det. Menstruationen ofta oregelbunden och utmattande.

Colocynthis
Citrullus Colocynthis växer i Nordafrika och är släkt med bl.a. Bryonia. För tinkturen används färska skalade frukter. Följd av nedkylning, snar vrede, förargelse. Följd av indignation, kränkning, andras förakt. Neuralgier, neuniter, tarmkatarr, gallstenskolik, smärtor i ovarierna, ischias (huvudmedel), njurkolik.

Conium mac
En växt som förekommer överallt i Europa och som de gamla grekerna beredde giftdrycker av. Medlet har i homeopatisk spädning visat sig bra för kvinnor under klimakterietiden. Indikerat för personer som inte har något intresse av affärer eller studier. De är mest likgiltiga, slöa och intresserar sig inte för något. Dåligt minne. Kan ej uthärda psykisk ansträngning. Surmulna, lättirriterade personer som vill dominera, gräla och träta. Tål ingen motsägelse. Varje slag av ansträngning orsakar depression. De fruktar att vara ensamma och vill helst ha sällskap.

Crocus sativus
Användes vid ofta förekommande extrema förändringar i själslivet (med plötsliga förändringar från största munterhet till djupaste förtvivlan). I ena ögonblicket är den drabbade överlycklig och vill krama om alla och en var, men i nästa ögonblick i mentalt raseri.

Cyclamen europeum
Alpviolen växer i syd- och mellaneuropa. Den homeopatiska användningen beror framförallt på effekten på de kvinnliga könsorganen. Följd av bekymmer men även överdriven glädje. Följd av menstruationsstörningar, blodbrist, utmattning. Migrän med synstörningar, allergisk snuva, kräkning under graviditet, menorrhagi, dysmenorré.

Dulcamara
En växt som trivs på fuktiga och skuggiga platser. Passar bra för personer som är rastlösa och blir lätt irriterade. Lätt psykisk förvirring. Kan ha svårt att finna de rätta orden för att uttrycka sig. Retlighet. Sämre före midnatt, vid vila och vid beröring med vått och kallt. Bättre vid rörelse. Tunn och känslig hud. Blir lätt förkyld. Katarrartade och reumatiska besvär.

I morgon blir en bra dag!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0