Helig Geometri och Biomimikry

Hemma från utbildningen.....det är svårt att landa när man kommer hem från en utbildning. Vi lever så intensivt ihop 30 kvinnor i fyra dagar, nästan så jag känner mig lite halv och ensam, fast man längtat hem till sina käraste. Jag var tvungen att åka hem till mim mamma och sedan till Runnaby för att få pussa på flickorna, Alva följde med mig hon var inte stressad idag för flickorna har påsklov!!!! Isabella blev så glad när jag kom och den glädjen är så stor i mig. Maja försökte tabort Bella och ville ha mormors uppmärksamhet för sig själv. Det händer så mkt med lilla proslinsdockan, hon är så söt och näpen och nyfiken......

Vi har verkligen haft späckade utbildningsdagar och det har varit så spännande ...men vi har sjungit, yogat, mediterat och varit ute i skogen och pratat med naturväsen mm. Så har vi gått till dukat bord med massor av vegetariska rätter.
Jag fick lära mig att ljud har mönster......Marja tog fram sina skålar och hällde vatten i dem och det blev olika mönster, vi kunde faktiskt även känna på ljudet.......vi fick sticka ner våra fingrar och känna på ljud...det var spännande.
Här kan du se mönstret i skålen efter ljudet som skapats med en pinne som drogs runt skålen.




Här visar Marja oss att ljud också känns och ses!

Här bildas det mönster i skålen och ljudet är fantastiskt vackert.......

Vi fick se ett mönster "Flowe of Lives", en matta som detta mönster fanns på, ett universiellt mönster som upprepas hela tiden.


Avsnittet Helig Geometri med Annie var helt fantastiskt spännande! Koden som beskriver skapelsen. Såsom i himmeln såsom på jorden....förekommer dessa mönster.
Geometri = jordens mått! Många tempel och kyrkor har dessa arketypiska mönster som påverkar oss.

Form och nummer ger fyskisk verklighet...spännande....  koden till den hemliga ordningen.
Fick till och med lära mig att Pythagoras sats kom till för att kunna beskrivna naturens harmomi......hur spännande låter inte det då?

(Pythagoras sats anger sambandet mellan sidorna i en rätvinklig triangel. Den grekiske matematikern Pythagoras anses vara den första som bevisade satsen, men den var troligen känd av bland annat i Babylon sedan tidigare. Satsen är en av matematikens mest kända bland den breda allmänheten.

Den traditionella formuleringen av Pythagoras sats är: Kvadraten på hypotenusan är lika med summan av kvadraterna på kateterna. Hypotenusa är den längsta sidan i en rätvinklig triangel, som står mot den räta vinkeln och kateter är de två övriga sidorna, som bildar den räta vinkeln.)


Jag som har tyckt att mattematik är så tråkigt och varför skall man kunna det? Men nu väkte Annie ett perspektiv som jag inte hade en aning om....det är så roligt att få tänka i lite nya banor....
Annie föreläste även om Gyllene snittet Phi....., vi fick rita vinklar och skalor, kvadrater och summan av kvadraten mm
Vi fick även titta på genetikens geometri, spiralen som snurras dubbel har 10 vridningar far att bli en spiral...vårt DNA ser ut så i vajre cell...

Vi fick gå in i Fraktalernas värld....dvs det ursprungliga mönstret fortsätter att repetera sig......ex på det var ormbunkars blad och snöflingan. Det måste var så som homeopatin fungerar slog det mig när jag tänkte på att urpsrungsmönstret fortsätter att repetera sig och att det pågår hela tiden.....

Fraktalens egenskaper Fraktaler i naturen

Påminnelser av fraktaler kan hittas nästan överallt i natur. Några exempel är snöflingor, moln, bergskedjor, blixtar, floder, ormbunkar och romanesco (broccoli). Vissa av dessa är så pass lik matematiska geometriska fraktaler att det återigen blir uppenbart att matematiken har en stor inverkan på hur världen är uppbyggd. Den uppenbara skillnaden mellan teoretiska fraktaler och naturliga fraktaler är att de naturliga saknar oändligt djup. Den fraktala strukturen försvinner om vi tittar tillräckligt nära och har även svagare form av självlikhet. Naturliga fraktalers komponenter liknar inte hela objektet i samma utsträckning även om det finns en likheter. Se bara på romanesco broccoli.



Romanesco brocooli

Romanesco brocooli



Här är ett träd och man kan tydligt se hur allt upprepar sig.

Fraktaler har ofta en dimension som inte är ett heltal. För att kunna fastställa dimensionen för en fraktal behövs matematiska definitioner på begreppet dimension. Här följer några vanliga definitioner:

  • Hausdorffdimension
  • Lådräkningsdimension - används vid numerisk beräkning av dimension.



  • Biomimikry var ett nytt ord för mig det handlar om att studera naturens bästa idéer och sedan imitera dessa processer och material för att lösa mänskliga problem. Hur spännande som helst. Det finns tydligen mkt att läsa om det på nätet, jag har inte hunnit kika på det men vi fick hemsidor som http://www.biomimicry.net/, http://www.biomimicryguild.com/ om du vill kika in och veta mera.....


    Vi hade undervisning i Växter och Jordläkning, hur intressant och spännande som helst.  Vi fick även dra ett kort och se vilken växt som talade till oss, jag fick:

    Prästkragen är Hängivelsens blomma, den ger mental klarhet, ödmjukhet, intuitiv förståelse........hjälper oss att se sammanhang och mönster i våra liv,  hjälp till att förstå och sammanföra information vid studier ....dessutom ger den organisering..... hoppsan den behövde visst jag....
    Susanne som undervisade i växterna har gjort svenska blomessenser så vi fick även smaka på våra växter so mvi behövde......dessutom hade hon gjort speciella Prästinnedroppar och de var spännande......



    Men mest spännande var alla fenomen som hände...vi stod i en cirkel och sjöng, vi skulle sätta på musik men ingen apparat gick att få på....det lös ingen lampa och vi kunde inte få på apparaterna så vi fick sjunga utan musik och rätt som det var sattes musiken på och en speciell låt börjades spela.....det var mätigt!
    Andra fenomen var att jag skulle fotografera en meditation som kallades "ormgropen", vi alla låg tätt, tätt på golvet och alla höll omvarandra och lyssnade på en meditativmusik....jag ålade mig upp för att fånga detta på bild men det var aldeles för mörkt för att fotografera men jag fick något annat fenomen på bild.....

    Konstiga streck...DNA spiraler som hängde ovanför "ormgropen"


    En sådan fantastisk natur sjön hade fortfarande lite is på sig, detta är tidigt en morgon innan solen hade tittat fram.......
    Jag var ute i skogen så fort det var rast och gick många långa promenader ensam, jag ville verkligen  hitta lugnet i mig.
    Många fina fantastisk kort fick jag med mig hem.
    Ett exempel på helig geometri?


    Vi kunde sitta ute och fika på eftermiddagarna, solen sken och jag hittade blåsippor och tussilagos.....nu har våren kommit!
    Två fjärlilar som lekte med varandra lyckades jag fånga på bild....


    Här är kurslokalen, alla dansar för att bejaka livet och hitta glädjen i varandet......

    En mysig samkväll vid stranden, trummor och flöjter och många fina sånger och "Historie tellers" med bakgrundsmusik...det var så spännande och mysigt......

    Marja vår yoga, ljud och sång lärare......hon  tar med oss på ljudresor.......hon är så duktig på allt hon gör och sjunger som en näktergal...spelar trumma som en och alla klangskålar som hon får fram de mest fantastiska ljud som får hela kroppen att vibrera.....(vekligen läkande ljud).

    Här ett fantastikt kort som jag fick i min kamera....


    Men helt fantastiskt var det när jag satt ensam ute i skogen och bad om ett tecken från naturväsen att de finns...då fick jag helt plötsligt se en svävande grankotte..... man blir så stirrig för man tror inte det är sant när något sådant händer...men här är han min svävande kotte...

    Helt plötsligt kände jag mig inte ensam och jag tog min kamra och bara vände mig om och tog ett kort och så här såg det ut.....


    Så så var det med det......
    Nu måste jag sova men det kommer mer information och bilder från dessa lärorika kursdagar.....

    Vi fick lära oss:

    Väcka glädjen till det goda livet..... 

Kommentarer
Postat av: Maud

Vilka underbara bilder och visst är det fantastiskt när man får bevis på saker o ting.Tack för allt du skriver så jag får läsa det. Kram Maud

2009-04-10 @ 08:41:40
Postat av: Tone

Tack för att du delat med dig av kursen. Jag är på väg till Sågarbo och steg 2 nästa helg. Det ska bli jättespännande=)

2010-04-05 @ 09:10:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0