Valborgsmässoafton i Solberga, 3 kaosvågar och en idé!

Så var det dax att möta våren i Solberga för det 24:e året i rad. Jag har bott grannar med Tommy och Elisabeth i 11 år i huset bredvid. Det är något visst att komma "hem" till Solberga. Kul var att Sophia med familj kom dit i år. Sophia var liten när vi började fira denna tradition. Tommy "Eld-Mannen" tänder brasan och barn, ungdomar, föräldrar och gammel mormor är med. Vi grillar korv och umgås ute hela kvällen.

Härligt är när det sprakar och värmen sprider sig runt elden, nu är det vår!
Vi eldar bort vintern och banar nya vägar och mönster för våren och sommaren.....
Vi lämnar det gamla och välkomnar det nya.......


Så här trevligt var det, Alice och Oskar tvillingarna födda i Solberga,
Sophia och Isabella.

Christian och Maja lika som bär, Maja frågar hela tiden      -Va ä dä???? Hon är den mest nyfikna lilla flicka jag träffat
(näst efter sin mor förståss!!!)

Maja vinner allas hjärtan, hon är så söt så man nästan spricker när man tittar på henne.....
det bästa av allt hon är en helt vanlig liten tjej........ ser fram emot att kunna leka med modellera, rita, prata och skratta tillsammans...det skall bli så himla kul, att göra allt man brukar kunna göra med barn.


Bella fick sitta i vagnen hela kvällen, annars springer hon bara runt och bort från oss. Men Bella är nöjd när hon sitter fastspänd och inte kommer loss, ikväll njöt hon av elden av att äta korvbröd och att få dricka. Hon blev så glad när jag kom och hon stack in sin lilla hand under mitt hår, drog mitt ansikte till sig och höll det tätt tätt intill sitt, jag kunde höra hennes andetag och jag kände att hennes hjärta pickade av lycka...
Så när så nära,  vilken ÄRA!!!!!!
Kan man få något så stort kärlekstecken? Du är mitt hjärta Bella!!!!


En del passar väldigt bra i glasögon, eller hur? Hur tuff får man vara?



Bella gillade brasan hon såg den, hon tittade in i den och hon kände värmen.......det känns som att vissa känslor börjar väckas nu inom Bella, kommer hon att komma ut ur sitt skal????
Sophia var tveksam om de skulle komma, hon sa det går inte med Bella och jag sa kom och försök...man kan inte göra annat än försöka, ingen kan säga hur det blir. Det gick jätte bra hela kvällen och Bella satt i sin vagn och betraktade oss andra, vi vanliga, elden och kände värmen från brasan. Sedan att det var Valborg och allt det andra, det spelade väl ingen roll......huvudsaken var att det gick och att Bella fick uppleva en spännande kväll...... och att hennes föräldrar fick uppleva Valborg.......


Bella, Ingeborg (snart 90 år), Elisabeth, Christian, Maja och Sophia


Maja vill gå, Maja vill fråga.....Maja vill upptäcka stenen. Sophia säger att hon är en snackmoster..
hon pratar hela tiden och det är inte Sophia van vid, hon är van vid tysta blomman Isabella som inte pratar alls......nu har de fått balans i familjen på prat......

Kaos vågor har kommit igår och idag.....man hamnar alltid på siffran nio hur det än är och hur man gärna vill eller inte...det är livet.... men siffran ett  på lugn och ro kommer alltid efter nian......det finns bara siffror 1-9 vad skönt!!!!!!
här kommer 3 kaosvågar.....

1. Igår ringde Sophia och berättade att  hon hade gett fel barn medicinen.....hon var trött och stressad och tar fram munsprutan till Isabella med en stark ep-medicin och sprutar den rakt i munnen på Maja för att hon satt där först i raden.....vilken panik...
giftcentralen hade 8 min väntetid....lång tid när man får panik...

Sophia får ta båda barnen i bilen och åka till akuten (jag satt på tåget från Gbg helt ovetande,vilken tur i oturen)
men då ringer kvinnan från giftcentralen och säger att de kan åka hem igen........PHuuuuuuuuu vilken tur.........................
STACKARS Sophia jag förstår att det kan vara "MYCKE" ibland.....jag blir bara så förtvivlad att jag inte kan  hjälpa till mer hos dem......... en gång när Sophia(hon var väldig tliten då kanske 3-4 år) var hos dagmamman i Vintrosa och jag skulle åka från Örebro hem till Vintrosa för att hämta henne från jobbet, helt plötsligt vaknar jag upp på torget i Karlskoga och står där och har låst bilen och undrar vad jag gör där...jag fick gå och köpa en tidning för jag visste inte vilken dag det var, vilket år???
 Inte vågade jag fråga någon för då kanske de trott att jag var ett miffo.....jag får helt kallt ringa till dagmamman och säga att jag åkt för långt och att jag parkerat i Karlskoga...men skall snarast försöka ta mig tillbaka till Vintrosa...
stress kan det heta, utbärnd, sinnesförvirring, black out, ja allt som kan hända när det är för mycket.......(Jag hade en dålig chef på Högskolan i Örebro där jag jobbade....) Dåliga chefer är inget bra, därför har jag valt bort dem, kan inte ha någon chef.........

2. I dag när jag kommer till Solberga säger Sophia att nu kan jag inte hålla mig måste berätta vad som hänt idag.....Sophia var inte hemma och Christian skulle ta emot Bella från taxin och hade Maja på armen, då smiter Bella sig lös och springer runt huset och sedan är hon borta, Christian hör henne hela tiden men springer runt huset och hittar inte henne.....
då går han på framsidan och tittar uppåt och då hänger hon på taket........

jag kan bara ana hur Christians hjärta börjar slå..själv hade jag svimmat.......
Christan sätte Maja mitt på gräsmattan, springer bakom huset där stegen står klättrar upp och försöker dra upp Bella och hänger henne över axlarna trots att hon inte vill(ni skall veta att Bella är stark, för hon tränar hela tiden sin kropp, hon är alltid i rörelse om man inte spänner fast henne) Christian får klättra ner med en hand(trots att han är höjd rädd)....springa in med Bella och sedan hämta Maja som krypit lång väg under tiden.....herre gud...vilken tapper man...en riktig dagens hjälte.....vilken tur att vi har Christian....hjälten för idag eller hur???????


Christian och Bella (fast spänd hela kvällen vi ville inte ha henne på taket något mer idag....)
Stackars Christian han var fortfarande chockad.....och jag med.........Bella har ängla vakt......

När Sophia bodde i lägenheten på änggatan 3 trap upp, så var Bella helt plötsligt borta...då får Sophia se att balkong dörren är öppen och så ser hon Bellas fingrar och då hänger hon utanför balkongen och stönar...men hon släpper inte taget utan hon hänger där....jag kan bara ana hur det kändes för Sophia att försöka dra upp henne...det är då mammor får kraften från ingenstans och bara gör saker från ryggmärgen......

Att leva med Isabella det är att ständigt vara uppmärksammad på vad nästa händelse skall bli, Bella kan göra allt om hon själv får bestämma.......listig, smidig, smart och nyfiken på livet....det är Bella i ett nötskal.

Ikväll när vi kom hem fick vi se lite utav filmen  Rain man....jag såg den för 20 år sedan, men idag såg jag den med andra ögon....den kom närmare nu, nu när vi lever med Bella.......

3. Imorse sätter jag på datorn..brukar inte göra det på morgonen...men skulle skicka nyhetsbrevet för maj till Arkitektkopia för tryckning, då kommer det in ett mail från Amanda som sover borta hos en kompis.....
det står så här......(kopia från mejlets början)

Hej,
Efter ett enormt söktryck är vårt crew för 2009 klart och du är en av de lyckliga som fått jobbet.  Flera tusen sökande.
Arbetsbeskrivning:
Er uppgift kommer vara att sälja biljetter till vårat 100% party på den största nattklubben i Sunnybeach. partyt är en gång i veckan, riktar sig enbart mot skandinaver och det brukar vara mellan 700 och 1300 pers på festen. Det är ett jobb som innebär att träffa mycket nya människor och vara social.
Säljandet i sig är inte vara några problem, då det är ett väl etablerat och efterfrågat koncept.
Ni kommer att arbeta i par på dagtid, sex dagar i veckan. Ni kommer röra er på hotell, vid pooler och på gatorna.
 
Lön:
Arbetet är helt provisionsbaserat och kan ge er en riktigt bra lön.  
Fritid:
Ni kommer börja vid 11:00 på morgonen och kommer vara lediga kvällstid, förutom kvällen då vi har poolpartyt.  
Boende:
Vi kommer att hjälpa er med att hitta boende i centrala Sunny beach. Ni kommer hyra boende per månad och kommer att betala hyran i början av varje månad. Det billigaste bra boendet kostar 10 lv(60sek) per dag och person. 
 
Jag gick ut på balkongen och grät....
Amanda hade sökt jobb på Sunny Beach i Bulgarien och av flera tusen sökare så hade hon fått det....6 svenska var utvalda......
10 veckor i sommar.......vad kan jag göra och vad vill jag göra och vågar jag låta henne åka???Vad tycker du? Hur skulle du göra?????
Visst Amanda är enorm, hon kan ta ansvar och är otroligt hjälpsam och duktig, hon kan allt ...(otroligt mogen för sin ålder)men att bli party fixare på Sunny Beach långt från mamma och hem......HJÄLP:::::::::::!!!!!!!!!
Amanda är överlycklig och dansar på moln just nu, men jag känner mig så osäker på vad livet där nere kan erbjuda henne och allt som kan hända och inte hända.........ge mig ett tecken på vad som är RÄTT!!!!


Skall jag låta henne att packa sin rosa väska med alla högklackade skor och åka till Bulgarien Sunny Beach i sommar? Vad tycker du???????? SVARA mig snälla, jag vet att ni är många som läser ge mig ett tecken!!!!!

Amanda fyller 18 år i juni, så Alva min minsta säger att det kan jag inte bestämma för hon är ju snart myndig..??????
Vart tog min bäbis vägen??????

Idag hade jag tänkt att vara ledig, men en beökare ringde och bad att få komma det var kris, så jag bokade in honom på en halvtimma tänkte att jag kunde åka och handla mat och ta hand om honom på samma resa, men något konstigt händer alltid när jag bokar in någon på en ledig dag, dagen fylls på och det blir alltid en hel arbetsdag......jag tog emot 5 till med kris...är det så att så fort det blir långhelg då ramlar människor??? Måste det vars så???? Orkar vi inte vara lediga??? och nästa fråga blir, när skall jag vara ledig??????
Men dagen innehöll många lyckade detektiv arbeten, en som fick sitt ämne och blev nästan bra direkt från sin allergi.....spännande.....och roligt!!!!!
När jag 7 timmar för sent skulle gå hem från jobbet då kom min boktitel till mig:
Handbok för människor!  
Jag vill nu börja skriva en bok, en manual för MÄNNISKOR, med flikar man kan slå upp sina problem och hur man skall lösa dem....nu undrar jag vad tycker du? Är det en god idée och skulle du köpa boken?????
det finns handböcker för allt men jag har aldrig sett någon för människor. Vi får lära oss räkan roten ur i skolan men aldlrig lära oss att ta hand om våran själ och kropp. Att ta reda på vad x står för och Y...ekvationer hit och dit men hur hanterar man en sorg, vad gör man när man känner sig kränkt, hur kan man välja en annan tanke osv vem skall lära oss det?
Vad säger ni om fliken - lära mig att säga nej!!!!Skulle du slå upp den?
Flik -sjuk av sorg
Flik sjuk av kyla
Flik sjuk av vind
Flik sjuk av kränkthet
Flik sjuk av ej få tröst
mm mm osv

Klockan är nu redan tio över två och första maj har redan kommit in i mitt rum......så jag borde nog gå och lägga mig, till dig,till  Hampus säger jag att jag fick med din journal när jag gick hem...återkommer snarast.......

TAck för samtalet i kväll det var roligt att ha dig med, men nu vill jag att du svarar på mina frågor...Amanda får nästan en 40-80 inlägg på allt hon gör och skriver på sin blogg....nu måste ni hjälpa mig!!!

God natt!

Gläds då du snubblar - du slapp just att falla!!!!

Kommentarer
Postat av: sophia

Vilka fina bilder! Lycklig över att bloggen redan var uppdaterad från igår! Hur hinner du och hur orkar du?? blogga 2 på natten... du är inte klok mamma! Så till din fråga, det är såå svårt! Men hon är ju faktiskt snart 18 år och då anses man av samhället mogen att ta sina egna beslut. Men jag var nog långt ifrån mogen att bestämma över mig själv när jag var 18 år. Men Amanda är faktiskt mogen, ibland kan man uppfatta henne som "bara" glad, sprallig, tankspridd och naiv. Men det är helt fel för hon är både eftertänksam och noga, hon fattar ofta kloka beslut och funderar fram och tilbaka flera gånger. Sen tror jag hon har mål i livet som att resa, se så mycket, ha roligt, träffa så mycket människor som möjligt, upplevelser osv. Och då är det här ju något stort! Jag kan ju ångra att jag aldrig reste, bodde någon annanstans osv innan jag fick barn. Så därför uppmuntrar jag det och jag tror verkligen hon är mogen för det ansvaret. Men i slutändan kan hon vara 18 år så mycket hon vill, tycker ändå att ni föräldrar har sista ordet så länge hon bor under ert takoch ni försörjer henne!!!

2009-05-01 @ 09:46:32
URL: http://bullerirunnaby.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Ja, det är inte lätt när dessa små barn växer upp och blir stora.Jag skulle nog börja med att kolla upp arbetsgivaren,låter det för bra ska man nog dra öronen åt sig.Sälj jobb på provisionsbaserad lön känns ju lite så där. Men kan å andra sidan vara bra.Om jag ser till mig själv och tjejerna här hemma skulle jag nog försöka få dem på andra tankar.



Du måste oxå vara ledig annars kanske du kör slut på dig själv och då kommer det en dag då du inte orkar göra det Du är BÄST på.Att hjälpa andra människor.



Jag skulle absolut köpa din bok!!!!!!

Må så gott och sköt om dig.

Kram Yvonne.

2009-05-01 @ 10:35:32
Postat av: Anonym

Hej Iren

Lider med dig, jag skulle aldrig våga släppa iväg någon av mina barn även om dom fyllt 18 år( min son blir 17 i år ) men hon verkar vara väldigt mogen och förståndig , men vad hjälper det när världen ser ut som den gör !men hon kommer att fixa det

och säkert går allt bra , men ni där hemma kommer

ha svårt att släppa tankarna på henne! svårt svårt . följ din inre röst så brukar det ordna sig till det bästa, tror ändå att du kan släppa iväg henne( känns faktiskt så nu när jag sitter här och skriver) du verkar ha gett dom det bästa man kan ge sina barn , självförtroende , och en grundtrygghet som alltid finns med i ryggsäcken .

2009-05-01 @ 12:31:19
URL: http:// valborgsmässoafton
Postat av: Lotta Riberth

Hej igen! fick inte plats med mer i förra komentaren . ville bara säga att jag skulle genast köpa din bok utan att tveka! den skulle sälja bra tror jag, en sådan skulle alla behöva. tveka inte

skriv den!!!!!!!!! frågan är bara hur ska du hinna med allt som du gör ? kram lotta

2009-05-01 @ 12:38:57
URL: http:// valborgsmässoafton
Postat av: Anonym

jag skulle nog inte våga släppa iväg min dotter till sunny beach efter alla hemska historier man har hört. tyvärrr!

2009-05-01 @ 17:49:21
Postat av: Christian

Vilen bra idé.Jag skulle köpa den rakt av....

(Svär drängen)

2009-05-01 @ 18:57:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0