Dora på "Hemmet" och en oförstående ung läkare...

Idag var jag till tandläkaren och passade på att hälsa på min moster Dora som är på ett kortisboende just nu.
Det var så roligt att möta Dora idag för hon har börjat bli Dora igen. Jag hade tagit med mig en dagsljuslampa eftersom hon tycker att det är så mörkt. Hon blev genom lycklig...så tacksamt..varför har de inte bättre belysning hos gamla som ser dåligt? Men det var inte populärt när läkaren kom....


Jag hade köpt med mig bullar från ett fik för att Dora skulle äta.
Hon blev glad för det blev så ljust att hon kunde ana dem.
Om man inte kan se sin mat så kanske det inte läskar och att hungern
inte kommer. Har man dessutom inga tarmbakterier kvar så blir
man inte hungrig.

Då kommer en läkare ( en väldigt ung kvinnlig läkare) in och skriker släck ljuset vad är detta?
Jag svarade att Dora har ju gråstarr och ser inte dig om vi
inte har ljuset på. Släck det genast annars går jag ut sa hon......?????????

Hon ville säga till Dora att hon skulle skriva ett intyg för godman åt Dora,
och Dora förstod inte, då bad läkaren att jag skulle förklara.

Sedan tog jag upp att Dora är dålig i magen och att hon inte behöver
två olika mediciner för förstoppning eftersom hon har diarré, efter
två antibiotika kurer hos USÖ. Dessutom behöver hon inte äta 6 brustabletter
Alvedon eftersom hon inte har ont någonstans! De gav henne alvdon op sjukhuset
för att Dora skrek när andra människor tog i henne, hon såg dem inte och dessutom har
Dora nästan inte träffat folk på många år, inga okända eftersom hon är rädd för människor
som hon inte känner.

Läkaren tittade på mig som jag var ett ufo, när jag klämmer i att
alvedon inte är bra för njurarna och absolut inte brustabletter så rynkar hon
på ögonbrynen......

Då frågade jag efter tarmbakerier så att Dora kan få tillbaka sin
tarmflora, då stirrade hon på mig länge och väl.
Sedan sa hon det får du köpa själv det finns inte på recept.....
Då frågade jag hur skall hon få tillbaka sin tarmflora med allt ni ger henne?
Fick inget svar.

Dora har sagt nej till starroperation för att hon är rädd för operationen.
Jag frågade läkaren om vi inte kunde bestämma åt Dora att göra detta
enkla laserbehandling på höger öga som Dora är helt blind på?

Då säger hon att så länge Dora inte vill så kan hon inte bestämma det.
Men hon kunde bestämma att Dora är för dement för att ha hand om
sina pengar .



Jag försökte få läkaren att förstå att om Dora kan se ,så blir hon inte
så glömsk, och kanske får aptiten tillbaka och får ett värdigt liv igen.

Men läkaren sa NEJ!!!!!!! Fattar inte alls hur hon tänker, ena gången
så är Dora så dement att hon skall ha godman och när det gäller hennes
hälsa så får hon bestämma själv? Vad är viktigast att hemmet får
sina pengar eller hur tänker de? Jag blev så upprörd och läkaren tycker nog
inte att jag var trevlig.....

Vilken otäck makt om en människas liv, en 30 årig tjej som verkar fatta 0 har?
Hur kan det  få vara så här?
Jag skall få bestämma om Doras pengar men inte att hon får göra laserbehandling så
hon kan se igen, hur absurt får det vara egentligen..........

Hur skall en gammal människa som snart fyller 80 år kunna bli friskare utan
tarmbakterier??????? Men det finns inte att få på recept, då kan man ju bli frisk och
inte behöver alla läkemedel...så är det tänkt!!!!!

Nu skall jag upp till kamp för moster Dora!

För övrigt är det bra där och personalen är jätte gulliga och de vill oxå att Dora skall få en chans till eftersom
hon piggat på sig så. De tycker så mycket om min moster att de tar med henne till personalfikat.....

Men läkaren sa NEJ!!!!!!

Men jag kommer att gå vidare med detta! För nu är jag riktigt arg!

Jag planerar med Dora att köpa ett litet enplanshus där hon och Elzy kan leva tillsammans igen. Jag kommer aldrig ge upp för min moster!!!!!!

Kommentarer
Postat av: lotta riberth

Hej irene!

vet precis hur du känner och har det, vi har kämpat och kämpar mot läkarvården (omvårdnaden på sjukhemmet) när det det gäller min pappa. stå på dig , många anhöriga vågar inte, bara tiger och lider. sjukvården behöver sådana som du som vågar ifrågasätta och ställa krav!stor kram till dig.

2009-08-29 @ 16:41:01
URL: http://Dora

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0