Pubbesök och Open art

Vi fick ett ryck och gick upp på stan

Tove och Amanda är pågång.....

Vi mötte Ann Sidén på Drottninggatan och tog en lite promenad. Det var fortfarande varmt och mycket folk på stan.
Örebro är vackert på natten.


Vi tog en öl på Bishops arms, här Ann och Amanda.
Det är så skönt att bara få prata av sig bland riktiga vänner. Ann och jag har varit vänner i i över 30 år.
Jag säger till tjejerna att systrar och vänner är det bästa man kan ha, kärlekar kan komma och gå men systrar och vänner kan bestå i hela livet.....


Tove och jag, vi hade tjej snack på pubben ibland behövs det!
Tove är en sådan fantastisk fin tjej och jag älskar hennes hesa röst och skratt, världens gulligaste tjej!


Jag har åkt förbi denna pub många gånger och önskat att jag skulle få sitta där och ha trevligt, vipps så befann jag mig där. Det är viktigt att veta vad man önskar sig, rätt som det är slår önskan till.
Vi hade så trevligt där och det var mycket som skulle avhandlas och skratt blev det!


Jag fick en privat guidning av konsten i det offentliga rummet "Open art"  i Örebro av Ann, eftersom hon arbetar på Konsthallen och gör guidningar varje dag av dessa konstverk. Kömangatan var så vacker med dessa röda flaggor och parkbänkar mm, kl är snart 2 och det var inte mycket folk i farten......


Ann är själv med på denna utställning, här har jag hämtat från hemsidan  http://www.openart.se/artists/ann-siden/


Ann Sidén

A Golden Break

Artist Statement:

På tre brickor är uppdukat efterlängtade pauser:

för henne en kaffekopp med chokladkaka och sockerbit, och han kan riktigt känna den där första klunken sval öl, från flaskan bredvid en grov ostmacka med gurkskivor. Den nya lilla människan serveras en vällingflaska med tröstnapp till efterrätt. Alla på likadana vackert punsade brickor.

De där små stunderna, de korta gyllene ögonblicken, är kanske själva livet.

Vi avbryter verksamheten, sätter oss ned.

Vi orkar ett tag till med vetskapen om den väntande belöningen.

Vi tar tid, för att vara med oss själva eller vi hinner få syn på varandra och fatta ett beslut.

DET DÄR SMÅ STUNDERNA , DE KORTA ÖGONBLICKEN , ÄR KANSKE SJÄLVA LIVET!
Paus i livet är viktigt och Ann har gestaltat dem för både kvinna, man och barnet! Jag kan även hittt njutning i dessa symboler och att vi tröstar oss med att stoppa in något i munnen. Desto mer man står här och tänker, desto mer växer dessa små tre underbara brickor. Och när Ann sedan lägger till allt som hon har tänkt på, ja då blir det bara helt fantastiskt! Denna står på köpmangatan mitt i centrum i Örebro, tag dig tid och stanna upp och titta!


Fler:

Torsten Molander

Enzor Ser i Sina Händer

Artist Statement:

Skulpturen är modellerad i lera när Enzor, Kolmårdens nufödda gorillapojke var ett år och två månader gammal. Enzor ser i sina händer och fasineras av att vara till. Man känner igen detta i barn som gör samma sak. Jag finner det intressant att hitta likheter och olikheter hos gorillor och människor. Kan man ana att Enzor om tjugo år ska bli lika stor som sin far Efata och väga 230 kilo?

Giovanna Aguirre

Live Space

Artist Statement:

Grasshopper project -Live space: is a symbolic reaction and specially my particular sense of our time, my intention is to encourage people, inviting them on a daily color adventure and maybe guide them through the thinking process to choose their own responses.
Color red is associated with violence, arger, fire, blood but also represent love and passion.

The Grasshopper,
being a bear of mental qualities, a source of power, able to jump, walk and fly, symbolically I transform these possibilities into the ability of not giving up, of changing focus, of moving on.

  • Dessa röda flaggor var helt fantastiskt tyckte jag!

Michael Johansson - 2

Strövtåg i tid och rum

Artist Statement:

Michael Johansson ställer i lekfulla skulpturer och installationer vardagsföremål i relation till dess inneboende funktion och egenskaper. Genom repetition, skalförskjutning och ny funktion ifrågasätter han betraktarens tolkning av det unika.

Strövtåg i tid och rum tillhör en serie kubformade skulpturer där föremål från en tänkt specifik plats utifrån färgnyans pusslats ihop till en tätpackad geometrisk enhet. Denna transformering ställer med några enkla grepp frågor kring historia, liv och rum. Skulpturerna rymmer komprimerade världar från en svunnen tid där funktion tvingas ge efter för färg och form, och där insamlade föremål förenas i en imaginär bild som förstärks av vårt kollektiva minne.

  • Den här såg vi inte inatt, men jag har stått på stationen och begrundat den många gånger!

Dan Lindberg

Tattoo

Artist Statement:

Jag har funderat över de identifikationskoder som tatuerade människor har satt på sina kroppar, som utsmyckning eller för att visa sympati eller tillhörighet till något eller någon. Det verkar på något vis ha blivit viktigare och viktigare för människor idag, ur alla samhällsklasser att för så gott som evigt bära en symbol eller markör för något på sin kropp.

Bilderna är utvalda ur den bok som jag och författaren Börje Dahl sammanställer. Boken heter Sweden Ink, a project about amazing people, their stories and their tattoos.

  • t


Tack Ann för att du öppnar ögonen på mig och ger mig inpulser till andra saker i livet än Homeopati!

Det var verkligen givande när jag fick privat lektioner mitt i natten om konstverken som pryder hela Örebro.
TACK Tove och Amanda för att ni ville följa med på puben!

Imorgon blir en bra dag!


Kommentarer
Postat av: Tovisen

du är så himla bra Iren!!!! Blir alltid så glad av dig

2009-08-16 @ 15:27:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0