TYST retreat i Naturen 24-26 juli

Skogen tog emot mig med öppen famn, porten där jag skulle gå in bara dök upp!


Tystnadensport bara kom rakt in i mitt liv!

När jag kom in hittade jag en jätte stor kantarell vilket betyder:
Omge dig alltid med goda vänner. Gemenskap är att växa. Konstigt var att kantarellen var helt ensam!

Kom att tänka på en vän som heter PO som sa en gång att  man skulle titta på ordet gemenskap!
GE MENINGEN till SKAPELSEN!

Dessa tre tysta dagar skall ge mig en omstart i livet. Nu skulle det finnas tid att tänka och att bara vara.....en härlig känsla växte i hela min kropp. Jag hade beslutat mig för att söka efter MIN vandringsstav, det tog fem timmar att hitta min stav!




Jag var öppen för att möta den heliga geometrin i skogen...



Naturens under är fantastisk, titta på denna enormt vackra mossan!


Mönster som hela tiden upprepar sig i oändlighet.....

Är det inte så hos oss människor oxå, våra tankar skapar mönster och våra val blir frekvenser i kroppen och ofta väljer vi samma tanke och samma mönster och samma val som upprepar sig i vårt livsmönster!

Välj en ny tanke!!! Redan idag!

VÅGA bryta mönster! Gör något helt tvärt om!!!!! 


Aldrig har jag mött så många ormbunkar..
Ormbunkar betyder:
Du kan skapa dina egan möjligheter! Visdom: Med min kraft skapar jag mig ett bra liv. Jag skapar de möjligheter jag behöver!


Ormbunkar upprepar sitt mönster i oändligheten....

Jag måste sluta upprepa mig!!!!!


Hur kan man undvika att följa skylten?????


Ett välkommande träd, här kan man gå in och hämta trädkraften!


Nu är jag där....!!!!


Två små böcker från solöga och två anteckningsböcker hade jag med mig!


En skogssnigel kom i min väg.......
som betyder : ta DET LUGNT OCH ALLT ORDNAR SIG. MIN GÅVA TILL DIG ÄR ATT KÄNNA FÖRTRÖSTAN INFÖR LIVET!


Mönster som upprepar sig........


- I skogen ljuva famn där skall vi vila....
Här sover säkert trollen på nätterna, mossan var som en tjock underbar HÄSTENSÄNG!!!!!!
(helt gratis! Det bästa i livet är gratis!!!)


Här är ätterstupa vid utsiketen Garphyttans nationalpark:

Ättestupa är ett brant stup där åldringar under nordisk forntid skall ha kastat sig, eller blivit kastade, mot sin död. Enligt myten gjordes detta då den äldre blivit oförmögen att försörja sig själv eller bidra till arbetet på gården. Trots att det finns många platser utpekade i Norden som sägs ha tjänat som ättestupor, anses det inte längre troligt att de faktiskt har funnits och använts, utan snarare är det en seglivad myt. En variant av myten är "ätteklubban", som alltså skulle ha varit en speciell klubba som använts för att slå ihjäl generation efter generation av åldringar. Begreppet ättestupa har ofta använts i politiska sammanhang för att understryka hur illa det kan bli med ett bristfälligt socialt skyddsnät, speciellt för pensionärer.

Ättestupan nämns i flera äldre källor, exempelvis Prokopios i sin beskrivning av herulerna från 500-talet. Solinus skriver om de lyckliga hyperboréerna vid nordpolen där det är dag i ett halvår från vårdagjämningen till höstdagjämning och beskriver klimatet som så hälsosamt att människorna där inte dör utan kastar sig från en ättestupa i havet.[1] I Sverige blev ättestupan nyupptäckt på 1600-talet i och med att den gamla isländska sagan Götreks och Rolfs saga, där det berättas om Ætternisstapi, översattes till svenska och gavs ut. Adolf Noreen (1854-1925), professor vid Uppsala universitet påbörjade ifrågasättandet av myten,[2] och det är numera accepterat bland forskare att ättestupan aldrig funnits.[3]

En japansk motsvarighet till ättestupan är obasute (även stavad Ubasute), där en åldrande kvinna lämnas att dö i ödemarken.[

Jag stod och funderade hur en åldring hade orkat gått hela denna vägen uppför... rullstolar komme rinte hit upp..


Utsikten såg ut så här någonstans i horisonten ligger Örebro.



Jag levde på blåbär och vatten hela dagen, det kändes så bra!!!

Blåbär betyder: Din egen visdom gör dig framgångsrik... Gå inte någon annans väg. Följ inte i andras fotspår.

Är det samma mönster som dyker upp hela tiden?


Fyndhörnan......vill ni följa med mig hem?????


Äntligen uppe på Svensbodaberget, högs upp i nationalparken.
Örebro skymtar i horisonten....... Hjälmaren till vänster..



Gör dig av med det gamla och skapa därigenom nya möjligheter.....viskade trädet i mit öra......



Humla och en anna insekt insöp sin nektar så det smaskade bland snåren, jag satt och titta på dem över en timma, det verkar vara både njutfullt och arbetsamt att vara en insekt och få maten i sig....


Efterrätten blev smultrun, hittade ett helt eget smultronställe....
tänk vilken gåva att få äta sig mätt på skogensbär.....


Ljuspunkter dök upp hela tiden, glimtar av av kraft, liv och längtan!!!!


Man är sina handlingar....... ivarjefall blir man bedömnd utav vad man gör och inte vem man är.....


Det är nyanserna som gör livet!


Årsringar är trädets rynkor....


Äntligen låg han där min vän i nöden.....min vandringsstav!
Högst upp så ser det ut som en and eller fågelhuvud, så spännande!


Jag följde ormbunkarnas väg.......


Ljuset och mörkret träffade varandra, strimmorna dansade över min kropp!


Grankottarna var gröna........och hade trillat av pinnen.....



Stenar tillhör mineralriket och det håller energi! Jag la mig på stenarna för att vila.....det kändes skönt och tryggt!


Doften var helt fantastisk från trädet.......


Vår dans är hyllning till livet!!!!


Livets höjdpunkt är nu!!!!!!!



Hittade en insektsfälla......


Här är skylten om du vill hitta upp till berget.....



Fjärl: Dansa, måla, skapa, uttryck dig själv. Min gåva till dig är att krativt gestalta det du vill att andra skall se!!!!!!



Digitales, ett homeopatiskt medel men även en hjärtmedicin i skolmedicinens värld.


Men lilla katt hur kan du bli så rädd och arg på mig?
Jag älskar katter...men uppenbart var att den här katten gillade inte mig.....



Dagen var till sin ända.....tystnaden fanns både inom och utanför mitt huvud!
TACK för idag!

Resten av retreaten var min. Det var enromt att vara tyst, alla andra känslor blev större och tankarna var i öronen, språket satt i kroppen och tystnaden läkte min själ.
Nu ser jag bättre och hör så mkt mer från ljuden som finns i och utanför oss!!!

kramis!

Bjuder på lite fler bilder dag 2 och tre!
















Lillsjöstrand






Gör det ! Gå ut i skogen och var tyst i tre dagar, jag lovar det sker en förändring i hela dig!!!!!! 

Kommentarer
Postat av: honey

vad betyder det om man stöter på en humla???? :DD

2009-08-09 @ 21:17:40
URL: http://ohhoney.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skillnaden mellan biblioteket och skogen är att på biblioteket måste man lämna tillbaka stavarna när man gått med dom. Från skogen får man behålla!

Å andra sidan är det helt fel att "låna hem" en "bok" från skogen...

2009-11-18 @ 12:49:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0