Gottländsk Saffranspankaka och våran specialla adventsoppa!

Hittade ett gott recept på lite annorlunda julrecept:

5 st ägg ( majsmjöl eller eggersättning till veganer)
3 dl grädde (havregrädde)
2 dl standardmjölk(osja, havre eller rismjölk)
1/2 tsk salt
2 msk socker(rårrörsocker el honung)
1 nypa malen saffran
2 dl kokt rundkorningt ris
2 dl russin
1 dl hackad sötmandel

ugn 225 grader ca 30 minuter det lät väl gott?

När vi skall ha danföredopparedan fest här så tänkte jag göra vår speciella
adventsoppa

Så här är det "riktiga receptet":

Adventssoppa

Buffé nr 12 2001, sid 32

Ingredienser
Portioner: 4

1 rödlök brukar lägga till finst skurna morötter för att göra den nyttigare
1 sköljd och strimlad purjolök 
2 msk olja
1 burk fiskbullar (375 g, i buljong) Vi byter ut fiskbullarna mot mozarellabollar
1 l vatten
1 fiskbuljongtärning  här tar vi vegbuljong
1 paket saffran  (½ g) har även i gurkmeja och citronpeppar
1 dl snabbris

1 dl crème fraiche
ostgratinerat bröd

Adventssoppa

 

Gör så här
Skala och hacka rödlök.
Fräs den tillsammans med purjolök i olja i en gryta stor nog för soppkok.
Grönsakerna ska bara bli glansiga, de får inte ta färg.

Tillsätt fiskbullar, vatten, fiskbuljongtärning, saffran och snabbris.
Koka upp.
Salta och peppra.
Rör ner crème fraiche.
Servera med ostgratinerat bröd.


Soppan är jätte god!


Idag har jag varit hos min mamma och hjälpt till att slå in julklappar. Var en sväng till Svenshyttan och sedan har jag sortera papper och bokfört. Nu skall jag sätta mig och sticka handledsvärmare till julklappar.

Skönt jag är klar med alla julklappar och allt vad jul innebär, ovanligt tidigt men har verkligen försökt att planera så att julen skall bli så bra och fin som möjligt.

Arbetar på Helheten måndag och tisdag sedan går jag på jullov.

Ha en underbar julvecka!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0