Födelsedag 35 ÅR!!!!

Ja, så har ännu en födelsedag kommit och gått...hoppsan jag vände visst på siffrorna där uppe.....men jag känner mig som 35 år det är väl det som är huvudsaken.
Vaknade med kaffe och macka på sängen, Amanda och Johan stod och sjöng, den bästa presenten var när de båda två kröp ner till mig i sängen....lillan var inte hemma men hon hann att komma medans vi tre låg där i sängen och pratade om den dagen när jag föddes. Det konstiga är at hela veckan har jag pratat om min pappa...han måste ha gått bredvid hela veckan och väntat på att krypa ner i sängen bredvid mig...precis som de övriga gjorde.....

Jag tog på min cerisa klänning, (kan knapp stava till det???) för mamma klädde mig alltid i den färgen när jag var liten......men jag hatade den förståss. Min första shamanlektion var att sätta på sig den färg som man inte ville vara klädd i ...så då fick jag köpa denna klänning(den är gammal 6 år men linne håller sig kanske livet ut...) och varje gång jag har den säger folk å vad fin du är.....kanske var det det som mamma såg oxå.......mammor kan ha rätt ibland. Hur som helst jag tog den på ifall mamma skulle komma, men hon kom inte. Hon har sina psykiska besvär och när det är födelsedagar då blir hon alltid sjuk...för att slippa....men det blev födelsedag ändå.
Vad hände jo först ut var bror och med familj, vad hade de köpt en kruka med samma färg som min klänning.....Amanda var tvungen att ta kort. Dessutom var det blommor i och bla hjärta på snöre...mina favorit blommor.......Alva står bakom och studerar alla kakor som jag hade lagat....bla en vegan kaka daddeltårta som blev jätte god! Den var lätt att göra!
Sedan kom Sophia med familj och det blev liv i hemmet, Maja är så nyfiken och med hela tiden....hon är verklige näpen.....Bella vill helst inte vara i rummet där alla var....hon tar mig i handen och sätter mig på golvet, där skall jag sjunga.....
Trevliga Birgitta kom.....det var trevligt av henne fick jag fint vin......
Den näpna lilla tjejen som har allt under kontroll.....
Bella som verkar bara vara lycklig hela tiden nu....och hon har börjat leka....
Alva, Johan i sin vanliga "pos" i soffan, Johnny min bror och Kim hans son.
Lika som bär, samma huvudform, stöpta i samma form?
Heliga Birgitta...nej jag menade trevliga Birgitta fick ett samtal......vem var det?
Det var Lotta som ringde Birgitta och Lotta kom och överraskade oss......syster till Johan lika som bär även de!!!! Det var kul att du kom Lotta, det var så länge sedan........
Bella sitter på Christians axlar, något som hon tycker väldigt mycket om, hon får se allt lite från ovan och en viss kontroll kan man tänka......
En till som vill göra lika som syrran.......lika glad och lika lik.....
helt fantastiska människor.....

Av någon underlig anledning så misssade jag att ta kort på resten...förlåt mig ni får vara med på bloggen en annan gång........TACK för hjälpen med mandelgrädden Amanda och tack till Alva för hjälp av fruktsalladen...sedan var det tack till Johan som damsög.......nu känner jag mig som jag fått ett pris och står där på scenen och tackar... men det kanske är så det är....TACK Sophia för din omtanke om min födelsedag och tack .....till alla som vill läsa om den....och TACK Alva för det fina hyllningen på din blogg idag, jag grät...
Här är receptet på tårtan:

Frukttårta 8-10 personer
 
Mandelgrädde:
3 dl blötlagda och groddade ( i 24 h) mandlar. För vit grädde skalas mandlarna.  Mixa dem till en jämn smet o smaksätt med lite honung.
Vi brukar hälla grädden i en "nätpåse" i 15 minuter, då separerar vi mjölken och grädden och kan då spritsa grädden. Servera annars bredvid tårtan.
 
En annan variant av grädde är avocado-kräm:
Mixa mandlarna enligt ovanstående recept. Tillsätt 1-2 avocado och honung.
Denna kräm serverar vi till tårtan, god också till en fruktsallad.
 
Botten:
6 dl blötlagda fikon
6 dl blötlagda dadlar
ca 1 dl kokos
 
Blötlägg den torkade frukten över natten. Bearbeta i matberedare tillsammans med lite kokos. Kokosen binder vätskan så att tårtan får sin fasta goda konsistens.
Bred ut jämnt på ett tårtfat.
 
Fyllning:
3 st söta äppel
2 st mogna bananer
1 krm äkta vanilj
rivet citronskal, ifrån 1/2 citron
 
Riv äpplet grovt, mosa bananerna med en gaffel. Blanda tillsammans med kokos, vanilj och citronskal.  Bred på fyllningen över tårtbottnen.
 
Garnera:
Med säsongens frukter och bär, eventuellt krossade nötter. Servera mandelgrädden till eller spritsa på tårtan.
 
Tårtan håller sig bra några dagar,
 
Nöje och njutning/ Katrin och Jacob
 
För fler goda recept gå in på www.levandefoda.se.

 

Alva hade lagt upp min favorit låt på sin blogg, och nu hjäpte hon mig så jag fick den här.......håll tillgodo!

Vi har en liten underlig företelse flickorna och jag, varje gång vi hör en väldigt bra låt med mkt bra text så säger jag den här skall jag ha på min begravning......Amanda sa en dag, men snälla mamma vi kommer att få sitta och lyssna i flera dagar.....om du skall ha alla låtar du sagt. Men en sak är säker den här låten ovanför den skall jag bara ha med!....
Jag har skivan i bilen och i fredags när Amanda och jag stor handlade så satt hon på den på vägen hem...vi sjöng med och bara njöt....Alva gjorde en uppsats i skolan om Whitney och hon inledde med att det finns situationer i mammas bil då en viss kvinna sjunger och mamma gråter till musiken...jag är nyfiken på vem denna kvinna är....hon fick mvg på uppsatsen.....och Whitney är kvar i bilen fortfarande.....så där en 10 år nu....(fast jag har bytt bil...) men skivan är densamma!!!

Nu är halva feb gjord....så det är snart vår.....jippi!!!!

-Var nöjd med allt som livet ger!!!!! Baloo från Djungelboken!
Kramis Irrepirre

Kommentarer
Postat av: Anne Bäckström

Grattis i efterskott! Oj vad jag gillar din blogg! Ha det bäst!

2009-02-16 @ 10:06:00
Postat av: Yvonne

Grattis i efterskott önskar fam Persson i Lindesberg.

Det är verkligen roligt att läsa din blogg.

Kramizar: Familjen Persson i Lindesberg.

2009-02-17 @ 18:28:18
Postat av: Irén Svensson-Nylén

Men, tack Yvonne, inte visste jag att du var här och läste min blogg!!!TACK!!!!!

2009-02-17 @ 21:10:37
URL: http://homeopatiren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0