Vad gör en människa trevlig?

Idag har jag frågat mina nära och kära, vad gör en människa trevlig? Det är har varit flera olika förslag faktiskt. Min andra halva säger att det är behovstrappan som är viktig, att man sovit, ätit och är tillfredställd med livet. Min minsta dotter tycker att det är barndomen som avgör, hennes kompisar som skrattar har skrattande föräldrar. Är det så att man ärver trevligheten efter sina föräldrar? Vad tror du som läser detta? Beror det på vad vi har med oss i bagaget? Nej endel har varit med om hur mycket "dåligt" som helst, men är ändå glada. En del har åkt på en räkmacka genom livet, men är ändå inte trevlig. Har tro någon inverkan? Om man har en gudstro eller något andligt med sig, är man trevligare då?
Så kan man fråga sig vad är trevligt? Kanske vi har olika gränser till det, olika sätt att se det på.
Amanda säger att det är mycket som spelar in behovstrappan, personligheten, vilka man umgås med och inställningen till livet. Christian säger att det beror på hur egoistisk man är, vad man väljer som är viktigast. Sophia tycker att det beror på hur ödmjuk man är, finns inte den så finns inget trevligt bemötande.Sophia tycker också att det är viktigt att man lyssnar på varandra och då märks det om man är trevlig eller ej. Föds vi trevliga?
Själv är jag väldigt påverkbar har jag märkt, om en expidit är trevlig så känns det roligare är hon/han inte det så går jag, sedan vill jag inte gå dit och handla igen. Vår "faster Birgitta" är en sådan där trevlig person, som alla människor tycker att hon är trevlig, vad är det som gjort henne trevlig SÅ trevlig? Faster Birgitta läser du detta så kan du väl svara oss?
Här är trevliga Birgitta, inte heliga Birgitta men  nästan!

Birgitta är med mig till Umeå när jag har kurser där, det är så skönt och tryggt att ha med en TREVLIG person på mina långa resor. Vi tar egen kuppe och så har vi det så trevligt! Har alla trevliga människor pigga och trevliga ögon? Här ser vi tydligt att något lyser i ögonen något nyfiket i ögonen och ett litet leende på läpparna.
Alla älskar Birgitta, hon är lite som Nalle Phu, hon är bara. Går man ute med Birgitta så är hon trevlig mot alla hon möter, ler och tackar, håller upp dörrar och ler, nickar och pratar med vem som helst. Hon använder ordet tack många gånger.
Birgitta sa att det var synd att hon inte var med oss på nyår, för hon tycker att Pär Halldin är så trevlig......
Trevliga människor hittar alltid andra trevliga människor, har du tänkt på det? Är det för de är trevliga själva som de ser att andra människor är trevliga? Måste trevligheten finnas där för att man skall uppmärksamma den?
Är tacksamma människor mer trevliga? Är det det som gör henne trevlig? Eller känner man att hon lyssnar när man pratar med henne? Är artigheten det som gör en människa trevlig? Varför är inte alla människor artiga? Vad kostar det att le till en främmande person. När Alva var liten så skämndes hon över att jag pratade med främmande personer. Jag kan aldrig stå och vänta vid en busshållsplats och vara tyst. På mina resor i Sverige så möter jag så många människor, och jag har suttit i timmar och pratat med helt främmande människor. Jag tror att det finns en mening med alla möten, så det gäller att lyssna noga vad som sägs. Det kan finnas ett budskap till vägen i livet, ett omen ett tecken vart nästa kliv skall gå. Det är vad som sägs och hur det sägs som är viktigt.
Om man kommer gåendes på en stig i skogen, och så möter man en enda människa, då hälsar jag på den, inte alltid att de hälsar tillbaka. Om man går på stan och möter massor, då hälsar man bara på dem man känner.
När jag står vid ett stopp ljus och väntar i bilen, så brukar jag le till föraren i bilen bredvid, nästan alltid ler föraren tillbaka.
Amanda gav vår soprotare vår pant,  han frågade mig om hon var en trevlig ängel utan vingar, för hon log åt honom och sa vänta där så springer jag upp och hämtar vår pant till dig. Sopletaren stod orörlig tittade på mig, tittade i backen och våra ögon möttes, då log jag och det var då han började prata med mig.
Frida, Amandas kompis säger att man kan välja att vara trevlig, att det är ett val och ett belsut man kan ta.
Jag kom då att tänka på mitt nyårslöfte, att vara så trevlig jag kan till familjen. Det är svårt när man är hungrig, stressad och trött. Då får man verkligen göra som Frida säger, välja sin ord och beteende och ansiktsuttryck. Kanske är det ansiktsuttrycket som gör oss trevliga, att andra människor blir trevliga då vid mötet?
Om meningen med livet är möten med andra människor, varför är inte alla möten trevliga då? Har jag missat något?
Isabella var väldigt trevlig idag, hon är verkligen trevlig när hon ätit sovit och mår bra. Amanda säger att man är skyldig sin vänner att sova bra för då är man trevligare.
Isabella busade idag och vi lekte tittutleken hon skrattade så jätte mycket ikväll. Isabella har inget språk men hon är trevlig i hela hennes väsen. Hon är verkligen ödmjuk till sitt sätt och varande. Det är så lätt att bara älska Bella.
Så här såg det ut i Amandas stora nya säng, när vi diskuterade vad det är som gör en människa trevlig. Bella är lite besatt i Christians bröstvårta, Maja är besatt i Sophias bröstvårta.

Bella leker tittut! Det är så roligt att hon nu har börjat göra det, vi tar allt från början nu och försöker leka lekar som Bella skulle ha gjort när hon var liten. Det är så bra att vi har Maja nu får då kanske Bella utvecklas i hennes takt, nu när Bella mår bra och kan ta in saker igen. Det skall bli så spännande att följa dessa syskon.
Här är vår julblomma som vi fick av farmor Maud, den är fantastisk och pryder nu köksbordet. Det ÄR trevligt men blommor. Gör blommor oss mer trevliga?
Läste i veckan i SvD att de gjort studier på att vi läker fortare om vi har blommor runt om oss efter en operation.......förr lämnade man alltid blommor till de som var sjuka och låg på sjukhus. Nu står det överallt att man skall tänka på de som har allergi och lämna blommorna hemma......................... det tar bara lite längre tid att bli frisk då.
Var det bättre förr? Kanske är det så att när man har blommor runtomkring sig så är det trevligare, är det trevligt så blir man trevligare och dessutom läker man fortare för att man har trevligt. Så ha nu så trevligt du kan! Och framför allt var trevlig, jag tror att det lönar sig!

Vi har en liten tavla i vårt kök, det står
-Det bästa i Livet, är gratis.

Att vara trevlig kostar ingenting!  Nu tar vi trevliga veckan..........hela året.....

ps min gamla dator rasade igår, så nu har jag en helt ny...så nu fick jag upp bilder igen, det var trevligt!!!!

Kommentarer
Postat av: sophia

Att vara trevlig är att göra någonting för någon annans skull.. som i slutändan även gynnar en själv. Om man är trevlig emot en person känner sig den personen uppskattad samtidigt som man själv sänder ut positiv energi laddas energin hos en själv.. Är man otrevlig blir man ju bara sur och om möjligt mår ännu sämre eftersom man ofta får dåligt samvete. Du undrar vad som gör en människa trevlig? Och det finns ju många olika svar på, men vad gör trevliga människor? Jo de gör världen till en bättre plats att leva på..

2009-01-13 @ 09:59:34
URL: http://bullerirunnaby.blogg.se/
Postat av: Faster Birgitta

Att vara trevlig är att se andra människor och behandla alla,lika och som man vill bli behandlad sjäv och naturligt vis se glad ut vid möten.

tex villjag berätta om möte som hänt mig ett par gånger,jag har gått på stan bland en massa folk så tittar man upp och har ett leende i ansiktet och möter en annans blick och så hejar man samtidigt .

Det värmer i hjärtat och jag tror att den man mött också känner sig varm innombords, man har blivit sedd.Glömm inte att det finns en god människa ialla.

Man lär av livet.lyssna till hjärta,och tänk positift.Kram från faster Birgitta med glorian mycket på snedd

2009-01-19 @ 20:01:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0