Gör fint i Svenshyttan! Mer om stress och sinnen! Ge livslusten en kick....

Helgen har rusat förbi och jag har varit i vårt hus och städat, rensat grusgården, gjort en rosenportal ut från altanen mm. Johan fick allergiska utslagg av alla taggar från rosorna, han svår och undrade hur i h....e man kan plantera sådana blommor som gör en så illa. Jag svarade att rosor är precis som kärlek, helt helt underbara men risken finns att man blir stucken och att det blir sår på oss och i oss...
vi sprayade med kollidialt silver så utslagen gick fort bort...tänk om man kunde göra det med olycklig kärlek, kanske kan man det? Har något provat?

Jag gick och smålog för jag brukar säga att ibland vill jag vara städerska på konsum, livet kanske skulle vara lättare då, speciellt då Bella var så sjuk och jag inget kunde göra....inte ens lita på läkarna.... Men idag upptäckte jag att jag faktiskt är städerska...huset, lägenheten och Helheten det blir 500 m2 att städa och 6 toaletter i veckan, visst är man städerska då?

Härligt väder har det varit helt fantastiskt och inte en enda bild fick jag......men det känns skönt att få komma hem till lägenheten göra fotbad och tvätta bort landet från fötterna.... har gått mkt barfota idag, det skall vara nyttigt, det blir kostnadsfritt zonterapi......

Jag har fått endel frågor vad det gäller om stress, Det är inte hur man har DET utan hur man TAR det som är det allra viktigaste. Ibland känns det som det är på modet att stressa. Vem väljer?

Vi har alla ett val i varje situation och vi kan träna oss att tänka på vad och hur vi väljer. Så fort jag gnäller här hemma så säger Amanda...och vems val är det????? Hon har rätt jag väljer själv vad jag skall tycka och tänka......

Visst måste vi planera vår tid, (annars gör någon annan det) visst krävs det framförhållning för vad man skall göra och vad man kan längta till. Varje dag har nya möjligheter att tänka annorlunda, att känna annorlunda. Vi kan börja med att använda alla våra sinnen för då får vi kroppen med oss. Om du har någon katt är det en bra och duktig läromästare.

En katt hoppar bara inte upp från sängen, han sträcker på sig och tänjer ut sina muskler och ledband, det är alltid bra att sträcka på sig innan man går upp. Sitta på sängkanten och invänta blodtrycket är oxå viktigt.

Jag har träffat många som sprungit upp och ramlat och fått opererat sig och ja helt otroliga saker som kan hända i hemmet.

Dofter påverkar oss jätte mycket, nu doftar det så mkt ute och det skall vi känna och ta in, det påverkar oss mer än vad vi tror. Min aromalärare sa att dofter påverkar oss helt fullt ut, vi kan dofta på olika saker och känna olika saker. Vi kan förnimma en doft och minnen väcks till liv etc.


Bäbisens dofter får oss att känna mer kärlek och att älska mer.....

Mammas bullar lukar alltid mammas bullar osv. Vi välje vår partner med doften, många påstår att det blir många skilsmässor för vi luktar inte oss själva... Även smak påverkar oss, den bästa matsmältningen för hälsan är att försöka få så många olika smaker i en och samma måltid. Makrobiotiken är fenomenal uttänkt på det. En måltid skall innehålla surt, sött, salt och beskt så att alla matenzymer kommer igång. Olika smaker är viktigt för vår hälsa och välbefinnande.

För länge länge sedan arbetade jag som kostrådgivare, endam sökte mig i en aprikosrosa kappa, jag glömmer henne aldrig. Hon undrade om hon skulle gå sin promenad innan eller efter sina lunch som alltid bestod av fiskbullar med hummersås........när jag tittade till såg hon precis ut hela hon som en fiskbulle.....så kan det bli.....

Njuta är det enda sättet att komma i balans, när vi njuter så raderas all adrenalin i oss, vi får lyckohormoner och cortisol, vi sover bättre för att melantoninen ökar för serratonin och melantonin går hand i hand med varandra. De påverkar varandra helt och hållet. Att le ofta är ett annat knep för att lura kroppen att bilda antistresskroppar, skratta är helt fantastisk stressbot.....ett barn lär skratta 400 ggr mer än en vuxen, var tappar vi skrattet?

Beröring och ömhet minskar vår stress i kroppen, meditation. qi gong mm ökar lugn och ro centrat, parasympatiska aktiveringsystemet kommer igång och vi känner välbehag,kropp och själ mår bra.



Här kommer några tips om att ge livslusten en kick som jag skriv till en mässa en gång: Ge livslusten en kick, 15 väl valda tips för att må bättre av Irén Svensson-Nylén

1. Skriv Tacksamhetsdagbok Varje kväll skriver du ner ett par saker som gjort dig glad och lycklig under dagen. När du behöver en energikick: Ta fram din bok och återupplev alla glädjeämnen. Låt dina positiva minnen ge dig kraft. Forskning har visat att tacksamma människor har bättre hälsa.

2.Styr tankar och känslor Formulera positiva budskap till dig själv, till exempel ” jag har kraft”. Upprepa dem flera gånger om dagen. Gör detta under flera veckor och du upptäcker att du blir piggare. Lär dig att hantera dina känslor. Rädsla, sorg, ilska och besvikelser stjäl din kraft. Erkänn och uttryck känslorna, men låt dem sedan passera. Känn hur de mildras, släpp taget och gå vidare.
 
3.Yoga och meditation Regelbunden yoga och meditation balanserar blodtrycket , skapar avspänning, minskar stressnivån, ökar lusten och förmågan till koncentration. Effekten blir ökad energi. Detsamma gäller om du utövar qigong.

4. Sov och andas Avsätt tillräckligt med tid för sömn. Är du trött, gå och lägg dig tidigt. Se till att inte få för många nya intryck sent på kvällen från TV eller Internet. Gör ”tanke tömning” innan du går till sängen. Be ditt undermedvetna att skapa lösningar på de utmaningar du står inför nästa dag. Föreställ dig hur du fylls av kraft. Lär dig andas djupa, långsamma andetag så stärks din energi. Andas djupt fem gånger varje morgon när du kliver upp och tänk i dag blir det en bra dag!

5.Älska mer Sex, närhet och beröring sätter fart hormonsystemet och frigör din livsenergi. Älska så ofta som du och din partner har lust och känn hur kraften flödar. Ge varandra massage och slösa med ömhet. Om du inte har en partner kan du se till att göra saker som du tycker är sensuella som att exempelvis dansa, gå på massage eller smörja in dig med en lyxig kräm.

6. Aromaterapi Stärk dig med ett väldoftande bad, massageolja eller doftlampa. Flera eteriska växtoljor anses vara uppiggande: Citrongräs: ökar beslutsamheten och motverkar trötthet. Cypress: Stärker och stabiliserar den mentala kraften. Eukalyptus: Vitaliserar trötta kroppar och livar upp själen. Rosmarin: stärker och stimulerar vilja och kraft. Svartpeppar: aktiverar och stimulerar energin.
 
7. Välj dina vänner De människor du umgås med påverkar hur du mår. Sök dig till personer som är varma, givmilda och stödjande och som väcker din lust att utforska livets alla möjligheter. Närande relationer fyller dig med energi. Ta reda på vilka vänner som är värda din energi. Upptäck energitjuvarna! Det finns även energivampyrer se upp!

8. Få in mer skratt i livet Välj människor som skrattar, skratta med främlingar på snabbköpet, på parkeringsplatsen eller i andra sammanhang där du möter människor du inte känner. Häng på skrattvågen!.

Lycka till med livslusten!

Idag är det jätte konstigt, kan ej få in bilder och inte få välja stycken mm det blir bara som det blir och nu blev det såhär.... måste till korgen dirket nu, arbetar på Helheten imorgon...kramar (ändrat idag tisdag nu fick jag lite mer ordning...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0