Midsommarafton i Runnaby 19 juni-09

Vakande vid 10 tiden, sov länge idag, det behövde jag verkligen. Vi började städa lite i lugnans ro...sedan vet jag inte vad som hände men helt plötsligt blev det bråttom med allting( visst ja siffran 9 fanns i datumet idag, nian har alltid kaos med sig). Det skulle handlas, lagas mat och midsommaraftonens förväntningar började skruda i flickorna och det smittade till mig oxå...... Vad skall vi göra????
Min entuiasm var inte så stor för jag gillar inte att de flyttat datum på vår midsommarafton, hur kan man få göra det???? Varje år regnar det på vår "nya midsommarafton" och den 24 juni den riktiga midsommarafton är det alltid fint väder. Nåja vi får väl se hur det blir med vädret på onsdag..... Jag sa till flickorna skall ni plocka blommar och lägga under kudden så får det bli på onsdag den riktiga midsommaraftonen.

Midsommarnatten har ett stort inslag av tro på övernaturliga väsen och framtidsprofetior om man handlar på vissa sätt. Folktron säger bland annat att man skall akta sig för att bada för att inte råka ut för Näcken. Flickor skall också plocka sju, eller nio, sorters blommor, helst vid ett vägskäl, klättra över nio gärdesgårdar och lyckas man sedan somna utan att yppa ett ord lär man i drömmen kunna se sin tillkommande.


Vi små människor kan inte ändra på planeters krafter och stjärnornas inverkan mm genom att ändra ett datum för ekonomiska intressen........ vi skulle alla vägra fira den dagen som "makten" vill att vi skall fira....... hur som helst jag skall i varjefall ut i morgon kl 12 (blir 13 på sommartiden) och göra en midsommarsolståndsritua, då dagen är längre än natten... det skall bli spännande att bestiga ett berg imorgon... jag har packat mina små gyllene saker.

Sett ur astronomisk synvinkel är en närliggande dag till dagens midsommardag det dygn som har den längsta dagen, sommarsolståndet. På de nordligaste breddgraderna, det vill säga norr om norra polcirkeln, går solen inte ens ner under horisonten och det är ljust dygnet runt.

Den hedniska traditionen att fira midsommar är enligt en felaktig uppfattning framförallt centrerad till Finland, Sverige, Estland och Lettland, men liknade traditioner finner man även i andra delar av norra Europa och i Storbritannien, liksom i övriga världsdelar och kulturer där firandet av sommar- respektive vintersolståndet har skett i tusentals år.

Eftersom det finns flera stenmonument som visar att människor i flera tusen år kunnat bestämma vid vilken tidpunkt sommarsolståndet inträffar är det troligt att någon form av firande förekommit kring midsommar långt tillbaka i tiden. Sommarsolståndet på norra halvklotet var den första dagen på årets tredje kvartal, (i gamla tiders solkalendrar). Övriga högtidsdagar var nyåret vid vårdagjämningen, halvåret höstdagjämningen, det sista kvartalet vintersolståndet och de däremellan liggande åttondelarna.

Hur firande vid sommarsolståndet gått till finns det få källor om, men det troliga är att det förekommit offerfester i fruktsamhetens tecken, på många sätt motsvarande första maj-firandet i andra västeuropeiska länder. Dock är uppgifterna om förekomsten av midsommarblot "sporadiska och tveksamma"].

Det första belägget för ett midsommarfirande i Norden finns i de isländska kungasagorna från 1200-talet där det om Olav Trygvason skrivs: "Han avskaffade offerölen och satte i stället med folkets instämmande högtidsöl vid jul, påsk, midsommar och Mikaeli."

Hur som helst flickorna ville göra sina grejer...och Johan och jag fick ta cyklarna till Runnaby där det skulle vara "traditonell" grillfest.


Det var verkligen härligt att cykla ut till Runnaby... i och för sig så fick jag se alla fotbollsplaner som Johan har spelat på..Varberga, Mellringe osv...... men luften var härlig, solen sken och det blommade utmed vägarna....


Bella och Nova hoppade på studsmattan....


Vi satte upp Partytältet ifall om regnet skulle komma(och det kom )


Bella var så söt i sin nya klänning och lockigt hår(hon hade sovit med flätor) och hon blev så glad när vi kom, det är jätte roligt att hon blir så glad, hon tar min hand och så skall vi gå undan...


Bella ville att jag skulle hjälpa henne med gröten, hon var hungrig....


Det som var helt fantastiskt var att killlarna stod i köket....tre kockar här och vilka grippspett det blev!
Det är den nya generationen, männen lagar maten... Sophia och Christian överlämnade sitt härliga kök till männen med recepten....Blomberg, Nicklas och Pecka ser vi vid bänken....KUL!!!! Bra kämpat grabbar!!!!!


Maja fick påsig sin pyjamas och lite välling för hon skulle sova, de ger henne mat och så vips in i sängen och lämnar henne där för att sova, ibland gråter hon några minuter och sedan somnar hon fort....... helt otroligt jag som legat och sjungit och läst sager i så många år.....tills de somnat. Men nu är det nya linjer som gäller och det funkar väldigt väl och Maja sovar till 5-6 på morgonen från kl 19.00(hela natten!!!!mer än vad alla mina har gjort!!!)


Här börjar alla bli hungriga och det var kö till grillen...


Så här såg det ut på grillen....
(inget som jag kunde äta, men det var vackert...)


Här kommer potatisen och Rika hade med sin mamma Rita....å så lika de är.....+ lilla Nova ett ytterligare likhet....


Värdparet hann i varjefall kramas mellan varven......


Morfar lekte med Isabella.


Männen stod vid grillen.....


Matlagning är inte morfars grej men att busa det är grejer det!!!!!


Det är inte bara Bella som gillar att morfar ligger ner, här kommer katten Tommy och vill smaka på hans korv...(katter älskar Johan)


Nova förberedde sig för regnet.......Hur söt får man vara???


Knotten började komma....Blomberg har tagit på sig luvan, Nicklas har barnfilten på sin axlar....


Ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir.....


Och vissa tyckte inte alls om knotten......jag började smörja alla med min :

Patchouli är en växt och den eteriska olja som kommer från växtens blad.

Bladen har länge använts i Indien mot mal. Under 1800-talet kom det till Europa där det blev populärt i potpourrier och luktpåsar. Det blev också även där ett viktigt malmedel. Patchouli blev mindre vanligt i takt med att ylle, och därmed mal, blev ovanligare. Renässansen kom under 1960- och 1970-talen när doftessenser och rökelse blev populära.

Oljan används i framställningen av rökelse, parfym, kosmetika, tvål och teblandningar. Idag framställs nästan all patchouli i Indonesien.

Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/Patchouli"

Jag har alltid på mig patchouli, sandelträd och ylangylang(gör en egen doft som jag luktad mer än 30 år nu)
Det började med att jag var allergisk mot parfym och så tycker jag så mkt om dofterna på dessa underbara eteriska oljor. När min barn gick i vintrosa skola så stod barnen och luktade på dem för de luktade så gott( deras kläder var tvättade med mina och doften gick över till dem).


Rika var vackrare än någonsin.....


Sophia var vackrare än någonsin och Rita hade gjort en vacker jordgubbstårta eller rättare sagt 2 st!!!


Sophia skrattar och Tony....(regnskydden hade åkt upp)


Emelie och Mio, lika som bär....


Blomberg är snäll och masserar lite på Sophia som fixat hela dagen lång....


Rika och Pecka glada poserade de framför kamran.....


Mor och dotter( Rika förlåt mig du är visst med på alla bilder som jag tog!!!)
Rika var rädd för att hamna på bloggen, men som alltid
Allt man är rädd för får man förr eller senare vara med om.... så det är ingen idée att vara rädd!!!!
Är man inte rädd så kan inget hända!!! SKÖÖÖNT!


Bella var på bra humör hela kvällen och hon var intresserad av barnen på studsmattan och allt kändes så bra och så vanligt.
Tänk ett vanligt liv är värt hur mycket som helst......
TACK Christian och Sophia för att vi fick komma och fira med er....TACK, TACK, TACK!(allt man sänder ut ökar 64 ggr!)

Allt som verkligen är värt något är helt gratis!!!! Har du tänkt på det?????


Kommentarer
Postat av: Emelie och Mio

Tack själv Irene!

Festen var verkligen helt fantastisk, så härligt att så många fina människor var där och gjorde dagen så bra! Barnen hade säkert ännu lite roligare... ser så ut på bilderna jag och alla andra tog =)

Tack för tipset om eye q, detta är inhandlat och jag återkommer med om vi får något positivt resultat.



Massa kram Emelie och Mio

2009-06-22 @ 08:50:49
Postat av: Riikka

Tack för en midsommar man aldrig glömmer! Det gick som det bör, man umgås med sina nära och kära i spöregn!

Vilka fina bilder du fick med, de visar verkligen att allt gick som det skulle och att framför allt barnen njöt.



Stora krama Fam Salama

2009-06-27 @ 19:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0