Lilly Dora Maria är begravd nu!!!

Idag begravdes vår specilla person Dora! Det var en underbart vacker begravning, stillsam, smärtsam och vacker hur skall annars en begravning kunna vara?

Vi var på Befrielsens Kapell, Dora tyckte inte om kyrkor... Vi hade valt en handmålad kisa med blåadekorer för att blå färg var Doras favorti. Kilsbergens prakt lyste med sin storhet genom fönstren, naturen var ett med oss.
Två hjärtan vid kistan ett som fick alla att brista med tårar, Elzy hade texten Du var mitt allt!!!!!

Vår bukett sitter till höger om kistan helt blått (Doras färg) och Aconitum som reser sig ut ur buketten! Livets chock är över nu tänkte jag! Mors buktett älskad saknad och så Doris. Hon är bara en nu........ vi kan nog inte föreställa oss hur det är att vara tvilling och haft alltid en bredvid sig som sett lika dan ut.


Inte eller kan vi föreställa oss - du var mitt allt!
50 år och inga andra vänner........ jag grät för min skull, jag grät för mammas skull jag grät floder för Elzys skull som nu har ingenting!!! Jag har allt hon inget.........hur ensam kan man bli????
Elzy hade skrivit en egen dikt hon läste vid kistan, så vacker så vacker kan inget mer säga...


Min underbara familj vid kistan Amanda, Alva skymt av mamma, Sophia och Johan!
Roligt var att Amanda hade min klänning som jag köpt i London på BIBA när jag var 16 år gammal!!!
Sophias mage var så vacker må tro om en Lilly Maria bor där?


Undebar kistdekoration........även här massor av aconitum som Dora har fullt av i sin trädgård.
Närjag var liten kallade jag dem för två duvor i en vagn, om man tar översta blomman och drar den bakåt så kommer ståndare upp och de ser ut som två duvor som sitter i en vagn, fattar inte vad allt bara kommer till mig.


Här är solisten som sjöng, underbart men tyvärr är inte kortet så rättvist! Men jag tog bara ett när jag varmt tackade henne för sin stora insatts.
Hon sjöng Där rosor aldrig dör, Som en Bro över mörka vatten och sången om Friheten!

http://www.youtube.com/watch?v=jT1xCQLHqck Elzys val

http://www.youtube.com/watch?v=RIptA5oGbwI Mors och Sophias val

http://www.youtube.com/watch?v=9w1lCmXblKQ Mitt val ( Dora önskade att få dö!)


Stefan vår präst var helt otroligt, han hade tagit in allt vi sagt och fångat Doras väsen mitt i prick!
Att jag sa att det är bara kappan som finns där, tog han med största allvar och sa flera gånger under begravningen.
Han var själv väldigt nöjd med begravningen trots att det inte var i en kyrka. Han tyckte nog lite att att allt var lite ovanligt och egendomliga val som han utryckte sig(han visste inte att jag pluggar till prästinna och tur var väl det!!) Men jag måste ge honom beröm för sitt utförande av begravningen, det är trots allt han som bestämmer hur det blir!!!

En överraskad händelse dök upp vid begravningen. Dora och Elzys fd grannar dök upp från Stockholm helt oväntat och mannen klev fram precis framför Elzy och mig där vi satt och sa:
Det var den vackrast dödsannons han hade skådat i hela sitt liv och så läste han dikten som Elzy och jag hade fogat ihop från flera olika verser för att den skulle passa Dora. Så här lät den:

Tyst susar vinden kring hemmet du älskat.
Farväl viskar blommar Du vårdat så ömt,
Tack kvittrar fåglar som var morgon Dig hälsat.
Tyst sjunger vinden farväl.
Någonstans är vi alltid tillsammans!
Vi älskar Dig!

Vi hade valt en katt överest och den skall även finnas på gravstenen. Jag tackar dig man för den otroliga insats du gjorde och lät dikten vara med på begravningen. Tyvärr han du åka innan jag tackat dig! Men skall ordna det på något sätt.


Sedan var det tid för fikat. Här är vår vegsmörgåstårta, tyvärr förstod de inte att ägg är liv(ibland har folk svårt för vad som är vegetariskt eller ej, fattar inte att det skall vara så svårt, ägg är ju början till liv????)


Mina allt! Jag är så lycklig för mina vackra, fina och kloka flickor!!! TACK TACK TACK!!!!!
Alla bär de mig in i framtiden!


Jag hade gjort en kollage om Dora, tänkte att det kunde vara något att ta med sig hem för Elzy, ett minne i sorgen. Jag hoppas att hon uppskattade det. Hon bar det varsamt med sig hem.


William tårta, om du vill prova en underbar smak så beställ en sådan här tårta, den är gudomlig och var
Doras favorittårta! Pärongrädden är grön innuti åååååå smaskens!!!!


Vi var inte så många, men Doras anspråklösa liv hade inte något stort umgänge...
Här prästen min brors fru och min mamma Elzy och hennes bror(inte mkt kontakt med)
min väska.


Prästen berättade om kaftanen den har två flikar ner, en 11 sa han 1 för teologi studerande och 1 för juridik förr var det de som var lärda.....de som hade läst mest...

då sa jag å hååååå siffran 11 står ju för elitsiffran så de räknade sig till eliterna? Han hade aldrig hört talas om nummerlogi och såg ut som ett frågetecken? Var inte han lärd?



Johan min bror Johnny och flickorna, fler var vi inte men det kändes så skönt.
Dora gillade inte folksamlingar och inte uppmärksamhet. Dora levde i den lilla världen i sin egen
förnöjdsamhet. Hur enkelt kan ett liv vara? För Dora var allt självklart, man gjorde alltid sitt bästa, man betalade räkningarna när de kom, man bjöd på mycket fika bröd om någon hälsade på, man höll sig till det lilla livet, utan stress, utan tid, utan måsten och man kände vad man ville göra. Hur många får leva sitt liv så i 80 år?????


Här kom vi hem och jag var överlycklig att Amanda ville ha min klänning som
jag sparat i 37 år!!!!! Vilken grej! I denna känning har jag trivs i, haft roligt i, varit på begravningar i mm
nu har jag min "copy" som tar över samma klänning som jag varsamt sparat i 37 år!! Är det inte helt otroligt!
Ännu värre, jag tror att den är modern igen. Allt kommer igen, allt går i Cirklar!

Dora kommer åter i våran familj, vi är en familj som håller  ihop!
Alla vi älskar möts igen, vi är samma själsfamilj och träffas liv efter liv i olika roller och skepnader!
Livet är så spännande!

TACK för idag!

Jag vill avsluta med Tommy Körbergs låt
Stad i ljus tyvärr kunde vi inte få med den, besämelse är bestämelse!

Stackars flickor när de skall få kämpa för alla låtar som jag vill få med på min begravning.

När min man Kent dog(Sophias pappa) då spelade hans vän Micke in alla låtar som jag ville ha men på begravningen på band och så spelades samtliga låtar upp på Befrielsenskapell där vi var idag, året var 1985 och då kunde man välja, eller tyckte de så synd om en änka på 29 år så de lät henne välja helt?)

Inte fattar jag men vem måste kunna fatta allt......fast å andra sidan så var det en borglig begravning utan präst, kanske är det, det som är signalen!


http://www.youtube.com/watch?v=fZ9KSnHZT-s&NR=1&feature=fvwp

Så kan jag inte låta bli att tänka på denna underbara saga:

http://www.youtube.com/watch?v=z16f6v2jLFI&feature=related


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0