Trettondagsafton med barnbarnen, quorncurrygryta

I morse åkte jag ut till Runnaby och hämtade Sophia och barnen. Det är verkligen tacksamt att komma till Runnaby, flickorna hoppar och tjuter av glädje när jag kommer, Maja börjar snurra runt och dansar, Bella ger till ett glädjetjut, hoppar och klappar  händerna. Kan man bli mer emottagen?

Vi åkte ut till Svenshyttan för att äta och leka.
Vi kom ut och det var 23 minus grader ute och endast 13 grader i köket. Vi fick börja elda och tände massor av värmeljus på köksbordet, det hjälper efte en timma så hade vi 17 grader..
Det är verkligen vackert ute i skogen nu.....det känns som att åka omkring i ett vykort. Det var för kallt för att vara ute med de små.



Man "tager vad man haver" och leker med, Maja hittade min kopparkitlar och började leka direkt. Bella ville spela spel med Sophia i hennes mobil. Vi åt lunch i Svenshyttan.
Men vi frös och lät elden slockna och åkte till Ekersgatan för att möta mostrarna och Gustav.

Phuu vad kallt det är.




Maja kan säga Manda nu och moster till Alva, det är svårt att säga Alva. Avla är lättare.

Vi fikade och lekte hela eftermiddagen. Sophia fick sova en liten stund. Hon skall ju snart springa till
Arboga...... läste någongång att en förlossning är som att springa 4 mil utan att vila. På torsdag är det dags enligt beräkningarna men vi är "långkörare" och går alltid över tiden. På torsdag får det inte bli för då arbetar jag i Falköping och det tar tid att ta sig hem.





Bella fattade genast tycke för Gustav och gullade med honom. Maja lekte med Amanda. Vilken härlig dag med barn och barnbarn hela dagen lång.... jag har fått många kramar och pussar idag är helt uppladdad nu.

Roligt var att Bella lärde sig blåsa på kaffet idag, jag blåste i muggen när hon ville smaka, sedan ville hon att jag skulle dricka och då blåste hon så att jag inte skulle bränna mig.  Så höll vi på en lång stund, Bella älskar kaffe måste kolla upp vad det innebär rent homeopatiskt. Har fått lära mig att om man inte kan blåsa så kan man inte heller prata..... men nu kan Bella blåsa så då hoppas jag med hela mitt hjärta att hon kommer börja prata snart.
Bella har varit på sådant strålande humör hela dagen, den tjejen tycker om miljöbyte men inte för mkt folk, nu var det bara vi inom familjen och då gick det bra.

En annan sak som Bella började med idag som jag inte sett förut var att nynna på Imse Wimse spindel och började ta pekfingrarna mot varandra...... det finns inget som gör mig så lycklig som när Bella gör sina små framsteg....
Visst är det roligt med Maja, hon  är "på" hela tiden och är nästan alltid glad och hittar saker att leka med hela tiden. Pratar hela tiden (precis som Sophia när hon var liten), hon tackar för allt hon får, säger bra och klappar händerna när jag sjunger för henne, evigt tacksam liten 20 månaders flicka. Vi är inte vana med någon som pratar... så det blir så stort när Maja säger något......

Jag fick köra hem Runnabygänget och hem igen för att laga mysmat, det är Trettondagsafton och i vår familj försöker vi fira allt som finns att fira, då äter vi god mat och umgås.



Ikväll blev det QuornCurrygryta med Ris och sallad. Här på Bilderna är det grytan och My och Amanda som skulle ut och träffa tjejgänget ikväll. Men de hann att äta och mysa med oss en liten stund.
Min Quorngryta:
Bryn gul lök och gul paprika i lite olja
häll på Quornbitar och curry +  citronpeppar och lite trocamare
stek upp detta och häll havregrädde (Otaly) över och låt koka en stund.
Serveras med ris och sallad. Mums!!!
På salladen hade vi stadsträdgårdens balislika slungade olivolja, den är så himla god, sedan strödde jag olivhavssalt överst på salladen... det blev verkligen en god sallad!

Ha en mysig trettondag!
 

Kommentarer
Postat av: trogen läsare!

Kan du inte visa oss större bilder i stället? Man ser så väldigt dåligt när du har så små. Tack för en bra blogg, du har vart till stor hjälp vissa gånger!

2010-01-06 @ 16:52:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0