Fortsättning Kalmar (ej för Tina), vackra tyger till försäljning

Vårt internet packade så sist kunde jag ej skriva färdigt. Många har mejlat och undrat om vad som hände i Ellinors jordkällare.....
Det var väldigt spännande i denna vackra jordkällare, måste säga att det är en sak som jag själv saknar mkt det är just en jordkällare. Så när jag kom ner i Ellinors så njöt jag av skönheten av att ta tillvara på saker från det naturen ger oss. Så vacker tdet är och så gott....snålvattnet bara rann i munnen.






Men vad är det som hänger i taket???? Såg ut som några luftballonger....väldigt spännande....
Här fanns allt man behöver till maten.




Jag blev så imponerad av det som hängde i taket och allt som stod på hyllorna.


Visst det var dessa spindlar som gjorde lufballongerna, det var deras ägg och jag antar att det blir många spindlar av varje "ballong".......


Det var många spindlar som bodde här, och många fler skulle de bli...


Ellinor hade byggt sin säng..... här gjordes allt med hantkraft.


Allt var vackert i detta hem´!


CD stället var gjort av en trädpinne med sågade hack i, något sa mig att det var som en ryggrad.....bra med musik i ryggen!


Hemmet hade även mkt intressanta böcker som denna tillexempel.
från Ellinors hemsida:

• Hälsa, näring
Jag håller gärna kurser och föredrag i varierande svårhetsgrad beroende på hur insatta lyssnarna är. Hälsan är bland det viktigaste vi har och behöver ständigt underhållas. Det är flera aspekter som är viktiga för att må bra: motion, tänka positivt, goda relationer, meningsfull sysselsättning, ta ansvar för sitt liv... Något av det mest grundläggande för vår hälsa är vad och hur vi äter. Inga piller och pulver kan ersätta en sund kosthållning.

• Örtmedicin
Örter är ett lite bortglömt kapitel i vår tid. Främst vill jag ge kunskap om de örter som växer här i norden, eller i alla fall är vanligt förekommande i butiker. Vilka egenskaper har örterna, verksamma beståndsdelar, hur använder man dem? Det är bra egenvård att använda örter som krydda i matlagning och som te.

• Hållbar livsstil
Vill du lära dig att leva mer klimatsmart? Jag kommer ta upp lite om saker som är bra att tänka på när det gäller miljö tex. städning, textilier, hudvård mm. Ta vara på det som växer nära oss på ett bra och funktionellt sätt, äta mer efter årstiderna och vardagstips på hur du lagar näringsrik och god mat med mindre klimatpåverkan. Förädla livsmedel och laga mat från grunden själv så får du full kontroll över innehållet, så är det roligt också!

• Vegetarisk kost
Är du nyfiken på att äta mer vegetariskt, har barn som är vegetarianer eller helt enkelt vill ha lite ny inspiration i ditt vegetariska kök? Jag vill förmedla kunskap om hur man tillagar grönsaker, får i sig protein och andra viktiga saker som man behöver veta. I mitt kök är det viktigt med kryddning så där kommer jag lägga lite tonvikt. Det är skillnad på en kötträtt utan kött och en vegetarisk rätt, oftast syns det redan på färgen ; )

• Rättvisemärkt
Etisk konsumtion, en trend i tiden. Jag är rättviseambassadör, vilket innebär att jag gärna sprider kunskap om
Rättvis Handel och Rättvisemärkt både till företag och privatpersoner. Kalmar är ju en Fairtrade City sen 10-10-2008 och kanske vill ditt företag gå med i nätverket och bidra till förbättrade levnadsvillkor för odlare och arbetare i utvecklingsländer? eller vad sägs om lite provsmakning av rättvisemärkt choklad, te eller kaffe? Genom enkla val kan du göra stor skillnad.

• Eko-shopping
För dig som gärna vill handla ekologiskt, men inte riktigt haft tid att sätta dig in i var man handlar det, olika märken och märkningar och vilket ekologiskt utbud det finns. Vad innebär ekologiskt, biodynamiskt odlat eller KRAV-märkt? Det är en stor vinst både för dig och miljön att välja mat som producerats utan konstgödsel, GMO och kemiska bekämpningsmedel.

• Homeparty
De flesta av mina kurser kan göras som ett homeparty. Samla 4-10 personer så kommer jag hem till dig och berättar om ett tema som vi kommit överens om. Vill man går det bra att kombinera med matlagning om ni vill lära er mer om hur man tillagar grönsaker på ett gott och näringsriktigt sätt, kanske inventera skafferiet och tala om vilka saker som är mer eller mindre hälsosamma och varför.

Elodéa
Ellinor Andersson
 

Tel. 0480-390 30   Mobil: 0737 07 77 17     Innehar F-skattsedel


www.elodea.se





Ellinor syr mkt och vilka vackra tyger som fanns där.... finns även till försäljning:
från hemsidan:

Jag har ett mindre lager brokadtyger, spetsar och band till försäljning som passar bra till festkläder, renässanskläder, möbler, kuddar, gardiner och andra roliga saker. Tygerna är av bommull och lite polyester, 145cm i bredd, och spetsarna av bomull.

Tygerna kostar 150 kr/m utom nr11 som kostar 50 kr/m. Band och spetsar 10 kr/m.

 

 

Nr1 Svart rutmönstrad brokad

Nr 2 Blå rutmönstrad brokad

Nr 3 Röd rutmönstrad brokad

Nr 4 Naturvit rutmönstrad bokad

Nr 5 Naturvit brokad

Nr 6 Vit storrutad brokad

Nr 7 Purpurfärgad, vändbar brokad

Nr 8 Rödrosa stormönstrad brokad

Nr 9 Blåturkos stormönstrad brokad

Nr 10 Guldgul snirkelmönstrad brokad

Nr 11 Blått möbelbrokadtyg


Jag skall beställa och även att Ellinor får sy gardiner och draperier till jobbet.

Det var verkligen underbart att få komma till Småland.
TACKAR och bugar för gästfriheten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0