Kalmar Homeopatikurs 29 april

Klockan ringde tidigt (4:45), idag skulle jag åka till Kalmar och ha kurs i Homeopati och Amanda skulle flyga till London. Vi hade trots allt en väldigt mysig morgon. Både Amanda och jag hade packat dagen innan. Det känns skönt att ha lite tid på morgonen.

Kom till Kalmar 10:53, man måste byta tåg i Mjölby och i Alvesta. Blommorna hade kommit lite längre men det var inte direkt varmt.


Vi var hos Anne.Marie som har Allergi och smärtkliniken i Kalmar.



Marie Nestor och Elinor Andersson


Frida Boenterapeut


Eva Hermansson


Lotta och Ullrick


Anne-Marie hade fixat lite fika till oss, underbart gott bröd med valnötter i.


Flitika elever, vi hade en massagebänk som bord. Det är så kul att träffa andra terapeuter och framför allt vara i någon annans praktik.


Jag fick sitta i en underbar stol, som en drottningtron fast kroppsvänlig.


Jag hade satt extra tid kursen var från 11.30-20.00 ändå kändes det som bara några få timmar.
Homeopati a-ö tar sin tid att gå igenom eftersom det finns många olika besvär att använda de homeopatiska medlen på. Fantastiskt är att vissa medel kan man ha till många olika besvär.
Så har vi så mycket att prata om och lärdomar av varandra.


Jag fick följa med Ellinor hem och sova över där för sista tåget hem gick redan vid 17 tiden och det hann jag inte med eftersom vi hade en lång kurs.
Det begav sig rakt ut i smålandsskogen, och ett underbart litet torp väntade på mig. Allt var gjort för med handkraft. Mobilen i fönstret hade Ellinor gjort själv. Hon visade mig sina kläder som hade sytt själv, överallt grodde det fröer som skulle planteras ut. Här hände det mycket ......men det fanns ingen tv och ingen vatten toalett mm. Det kändes lite som att komma tillbaka till förr i tiden eller till Sagan om Ringen blandning med Astrid Lindgrens värld osv. Det var tyst, lugnt och väldigt fridfullt hem.


Det var så många små detaljer som fångade mig i detta underbara hem. Snacka om primörer...att lägga grönsaks rester på detta vis, ger underbar grönska med en otrolig livskraft att äta. Dessutom är det vackert!


Här i fönstren hände det saker och växtkraften bara fodrades, här groddas det.


Teehyllan var helt underbar, vilken bra idé att hänga små brädor i trådar då slipper man spika så många hål i väggen. Många av teerna var plockade av dem själva. Här var ett hem med ideér och miljövänligt och hälsa genomlyste hela hemmet.



Vi gick ute en promenad medans bovetegröten kokade på vedspisen. Här fanns ett utedass med en kristalkrona i, tyvärr missade jag att fota denna upplevelse på dasset.


Morgonen var otroligt magisk och naturen var helt fantastisk. Vilken morgon promenad jag fick!


Hallonbuskarna var planetade i en spiral.


Här växte det amerikanska blåbär på en liten hylla.


Elinors pappa hade byggde denna underbara lilla stuga till henne när hon var liten.


Även möblerna var handgjorda. 


Det fanns mycket spännande saker att titta på i snickarboden. Pinnar från naturen var ett tema som Ellinors far tyckte mycket om, han kunden även konsten att använda dem.


Här hängde massor av krokar som man kunde använda till mycket. Det fanns så många olika praktiska saker som var gjorda av pinnar från naturen. Fantasie och arbeteskraft saknades inte i detta lilla vackra torp.


Pallar av olika slag, även två svansiga pallar...har aldrig sett något liknade förut.



Käppar med hästhuvude och mkt mkt mer fanns i denna otroliga skatt snickarbod.

Jag fick med mig hem en vacker skärbräda.


Katten August följde med oss var vi än gick.


Tång hade hämtas från havet för att ha som gödsel till odlingarna.


Här innan för låg odlingen, både Ellinor och Michael har som proffesion att bygga gärdesgårdar, så det fanns många här på gården.


Det fanns lämpliga skyltar lite här´och där, här i smedjan. Ja här fanns allting, hantagen i köken var gjorda här inne. Det verkade som att nästan allting tillverkades på gården som fanns där. Det var verkligen "häfitigt" och vad man kan göra själv.

Men så kom vi in i jordkällaren (varning Tina du skall hoppa över resten om du är inne och läser nu...)


Kommentarer
Postat av: Lotta Riberth

Tack för ännu en inspirerande kurs med dig och alla goa deltagare. jag skrattar fortfarande gott åt allt roligt som vi också hann tala om och lyckades vända till. stor kram till dig. Lotta

2010-05-03 @ 16:16:12
Postat av: lindanoremalm

Hej!! Linda heter jag. Ville bara säga att din blogg är mycket intressant att läsa. Håller själv på att utbilda mig till Homeopat på Arcanum. Tack för en grymt bra blogg. KRAM

2010-05-04 @ 10:54:20
URL: http://lnoremalm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0